ارائه مدلی برای آموزش استاندارد در هنرستان های شهر تهران از بعد مهارت آموزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

ایجاد فرصت های شغلی، توسعه فعالیت های اقتصادی، کاهش معضل بیکاری و افزایش مهارت های اجتماعی ازجمله عواملی هستند که اهمیت مهارت آموزی و رعایت استانداردهای لازم جهت بهبود کیفیت آموزش های مهارتی را آشکار می سازد، بدین منظور پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی برای آموزش استاندارد در هنرستان های شهر تهران از بعد مهارت آموزی انجام گردید.

روش شناسی پژوهش

این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش آمیخته اکتشافی انجام گردید. در مرحله کیفی 11 نفر از خبرگان در زمینه آموزش استاندارد در هنرستان ها به‌عنوان نمونه، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده های کیفی به روش مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گرفت. در بخش کمی، جامعه آماری را کلیه ی مدیران هنرستان‌های شهر تهران (329 نفر) تشکیل دادند که برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 177 نفر به‌عنوان نمونه، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع‌آوری داده های کمی، بر اساس پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 93% و روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و خبرگان تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS صورت پذیرفت.

یافته ها

تحلیل داده های کیفی منجر به شناسایی 24 شاخص و 5 مولفه گردید، سپس بر مبنای یافته‌های مرحله کیفی، پرسشنامه کمی طراحی و به جمع‌آوری داده های کمی پرداخته شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های کمی در قالب تحلیل توصیفی داده‌ها و تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفت. از بین 24 گویه، در 23 گویه بار عاملی کم تر از 0٫3 وجود نداشت و از روند تحلیل عاملی حذف نگردیدند و  به دلیل بار عاملی بزرگ‌تر از 6,0  نشان داد که «خیلی مطلوب» هستند و  1 گویه، بار عاملی 0٫083 داشته که به دلیل این که از 0٫3 کم تر است، از روند تحلیل حذف گردید.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش پنج مولفه: مالی و فیزیکی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری، علمی و نوآوری، پرورش جسمی و روحی با شاخص های آن ها، تحت عنوان ابعاد و مولفه‌های مدل آموزش استاندارد در هنرستان‌های شهر تهران از بعد مهارت آموزی مشخص گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2473082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!