بررسی نتایج درمان جراحی شکستگی باز استخوان درشت نی

چکیده:
مقدمه
هدف درمان جراحی شکستگی های باز ساق جلوگیری از عفونت و کسب جوش خوردگی در محل شکستگی و کارآیی اندام می باشد. اخیرا میخ داخل کانال بدون تراش در درمان شکستگی های باز ساق جایگزین فیکساتور خارجی شده است. این به علت سهولت در جایگزین میخ و عوارض کم آن نسبت به فیکساتورهای خارجی است. هدف مطالعه ارائه نتایج و عوارض درمان جراحی شکستگی های ساق با میخ داخل کانال از نوع بدون تراش و مقایسه آنها با نتایج و عوارض درمان با این وسیله در سایر مقالات می باشد.
روش کار
این پژوهش توصیفی در سال 1378 در بیمارستان های وابسته به علوم پزشکی مشهد انجام شده است. تعداد 46 بیمار با شکستگی باز استخوان ساق که با میخ بدون تراش کانال درمان شدند به مدت 6 ماه پیگیری شدند.
تعداد 31 بیمار شکستگی باز ساق نوع ІІІa گاستیلو و 9 بیمار شکستگی باز ساق نوع ІІ گاستیلو و 6 بیمار شکستگی باز ساق نوع І گاستیلو داشتند. بیماران به طور متوسط 6 روز بعد از حادثه جراحی شدند. اطلاعات مربوط به مشخصات فردی و نتایج درمان و پیگیری در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. جهت پردازش داده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی استفاده گردید.
نتایج
از نتایج درمان شامل متوسط زمان جوش خوردن استخوان ساق در نوع І شکستگی باز 66/18 هفته و در نوع ІІ شکستگی باز 8/20 هفته و در نوع ІІІa شکستگی باز 2/26 هفته به دست آمد. عفونت سطحی و عمقی در 10% بیماران و عارضه عصب پرونئال در 17/2% بیماران و کج جوش خوردن استخوان ساق در 35/4% بیماران و محدودیت حرکت در مچ پا در 52/6% بیماران و در زانو در 17/2% بیماران و شکستگی میخ در کانال در 35/4% بیماران و شکستگی پیچ قفل در محل در 52/6% بیماران و تاخیر در جوش خوردن استخوان ساق در 17/2% بیماران و جوش نخوردن استخوان ساق در 17/2% بیماران به دست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده و مقایسه آنها با نتایج مندرج در مقالات پزشکی و سادگی روش جراحی با میخ بدون تراش استخوان ساق و میزان عوارض کم آن نسبت به وسیله اکسترنال فیکساتور استفاده از میخ بدون تراش کانال ساق را برای درمان شکستگی های باز ساق تا نوع ІІІb را بهترین روش درمانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 323
لینک کوتاه:
magiran.com/p247370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!