مکان یابی نقطه تفکیک سفارش مشتری مبتنی بر گونه شناسی زنجیره تامین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازمان‎‍ها برای موفقیت زنجیره تامین در بازارهای رقابتی، به فرایندهایی سریع، منعطف و با قابلیت انطباق‌‎‍پذیری بالا نیاز دارند. دستیابی به این مهم مستلزم رویکردهای ترکیبی است که زنجیره تامین را به یک سیستم‌ یکپارچه مشتری‌محور مبدل کند. در این راستا رویکرد گونه‎‍ شناسی زنجیره تامین ابزار طبقه‌بندی‌شده‌ای است که از آن برای تنظیم نظام‌مند مشاهدات کمی و کیفی در قالب توصیف‌های مختلف استفاده می‌شود. هدف از این پژوهش، مکان‌یابی نقطه تفکیک سفارش مشتری براساس رویکرد گونه‎‍ شناسی زنجیر‎ه تامین، برای محصولات استاندارد و ابداعی در صنعت ‌پلیمر استان بوشهر است؛ به‌گونه ‎‍ای که هزینه‌‎‍ای تولید انبوه (سیستم فشاری)، تولید سفارشی (سیستم کششی) و هزینه انتقال محصولات پلیمری کمینه شود. برای حل مسیله پژوهش از دو مدل برنامه‌ریزی ریاضی تک‌هدفه خطی استفاده شده است که این مدل‎‍ها با نرم‌افزار بهینه‌سازی (MATLAB R2019a) شبیه‎‍ سازی شده ‎‍اند؛ به‌گونه‌ای که ابتدا مفروضات تولید انبوه و سفارشی تبیین شده است، سپس مقادیر بهینه متغیرها برای تعیین نقطه بهینه محاسبه شده است که شامل شش مرحله (ریخته‌گری، قالب‌ریزی، اکستروژن، اتصال، برش و تشکیل) ورق‌های پلیمری است. نتایج حاصل از حل مدل‎‍های مذکور نشان می‌دهد با توجه به گونه‎ ‍شناسی زنجیره تامین محصولات پلیمری، موقعیت بهینه در ناحیه تولید انبارشی و در مرحله برش و قالب‌گیری قرار گرفته است. موقعیت به‌دست‌آمده در این پژوهش بیان می‌کند تولیدکننده مدنظر قطعات پلیمری،‌ کمترین هزینه تولیدی را در این مرحله برای تولیدات انبوه آتی خود خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2475803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!