گزارش دهی عوارض ناخواسته دارویی با تاکید بر طراحی مجموعه حداقل داده های ملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر وقایع ناخواسته دارویی است که می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد. حجم و پراکندگی اطلاعات از جمله مشکلات سیستم های اطلاعاتی ثبت عوارض ناخواسته دارویی است. هدف این مطالعه طراحی مجموعه حداقل داده های  گزارش دهی عوارض ناخواسته دارویی است. 

روش ها

این مطالعه توصیفی تطبیقی و با استفاده از تکنیک دلفی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1399 در سه مرحله انجام شد: مرحله اول بررسی متون با بررسی پایگاه های اطلاعاتی وب آوساینس اسکوپوس و پابمد در بازه زمانی ده ساله و انتخاب کشورهای پیشرو؛ مرحله دوم، تهیه لیستی از عناصر اطلاعاتی با توجه به وجود اشتراک و افتراق درکشورهای منتخب؛ مرحله سوم اعتبارسنجی مجموعه حداقل داده پیشنهادی با استفاده از تکنیک دلفی و نظر خواهی از 15 صاحب نظر در دو دور. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل   نسخه 2019 استفاده شد.

یافته ها

 از 109 عنصر داده ای شناسایی شده، 45 عنصر به نظرسنجی گذاشته شد که 33 عنصر در مرحله اول دلفی و 6 عنصر در مرحله دوم امتیاز لازم را کسب کردند و در 7 محور دسته بندی و ارایه شدند: اطلاعات بیمار (8 عنصر)، بیمارستان (2 عنصر)، عارضه (7 عنصر)، دارو (11 عنصر)، نحوه تهیه دارو (3 عنصر)، گزارشگر (4عنصر) و سایر موارد (4 عنصر).

نتیجه گیری

 گزارش دهی عوارض ناخواسته دارویی به عنوان بخش مهمی از نظارت و ایمنی دارو در سطح بین المللی در نظر گرفته می شود. بنابراین بر اساس نتایج می توان این مجموعه حداقل داده ها را برای سیستم گزارش دهی ایران استفاده کرد تا از پراکندگی اطلاعات و گزارشات غیرکاربردی دوری جست.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2475986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!