فتوتراپی در منزل: چالش ها، خطاها و پیامدها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

عدم رعایت دستورالعمل های استاندارد در انتخاب و پایش نوزادان، قبل و حین فتوتراپی در منزل می تواند منجر به پیامدهای نامطلوب شود. هدف از این مطالعه تعیین صحت اجرا و عوارض ناشی از عدم اجرای دستورالعمل های استاندارد فتوتراپی در منزل در شهر مشهد می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی، 202 نوزاد فتوتراپی شده در منزل طی سال های 400-1399 در شهر مشهد که به علت عوارض حاد یا مزمن نیازمند مراجعه به کلینیک اعصاب یا نوزادان و یا بستری در بخش اورژانس یا نوزادان بیمارستان شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. سن حاملگی، جنس، وزن تولد، سن بروز زردی، سن شروع و طول مدت فتوتراپی، وزن موقع مراجعه، علت شروع، فرد ارجاع دهنده و مرکز انجام دهنده فتوتراپی، نحوه انجام شیردهی، بروز هیپرترمی و میزان بیلی روبین سرمی یا پوستی در شروع و انتهای فتوتراپی، هماتوکریت، کومبس مستقیم و غیر مستقیم، شمارش رتیکولوسیت، G6PD، T4 و TSH، سن و گروه خونی مادر، پاریتی، نحوه زایمان و مشکلات حاملگی و زایمان ثبت و بررسی شد.

یافته ها

 میانگین سن نوزادان فتوتراپی شده 7/6±7/7 روز، میانگین وزن تولد 707±2746 گرم، وزن موقع پذیرش 771±2601 گرم، بیلی روبین قبل از فتوتراپی 3/7±15/6 و بیلی روبین موقع پذیرش 5/8±17/5 و میانگین مدت زمان فتوتراپی در منزل 0/7±2/5 روز بود. علت ایکتر در 30 مورد ناسازگاری ABO، در 22 مورد ناسازگاری Rh، در 13 مورد عفونت ادراری، در 19 مورد تب و دهیدراتاسیون، در 7 مورد کم کاری تیرویید، در 5 مورد آترزی صفراوی، در 2 مورد گالاکتوزومی و سایر موارد بود. 30 نوزاد فتوتراپی شده در منزل دچار کاهش وزن پاتولوژیک، 6 کودک دچار کرنیکتروس و 3 نوزاد نیازمند تعویض خون شدند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های مطالعه حاضر، به نظر می رسد که عدم رعایت دستورالعمل ها و استانداردها برای انتخاب نوزادان واجد شرایط فتوتراپی در منزل همراه با عدم پایش وضعیت سلامت و بیلی روبین سرمی این نوزادان منجر به بروز پیامدهای جدی (دهیدراتاسیون و کاهش وزن پاتولوژیک، نیاز به تعویض خون و کرنیکتروس) در نوزادان می شود. بازنگری جدی و نظارت دقیق بر روند تشخیص و ارجاع نوزادان دچار زردی نیازمند به فتوتراپی و درمان به مراکز فتوتراپی در منزل یا بیمارستان ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
228 تا 237
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!