بررسی رابطه گرایش به تسهیم دانش با ویژگی های شخصیتی کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی (روان رنجوری، برون گرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفه شناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان پرداخته است.

روش شناسی پژوهش:

 پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های پنج عاملی شخصیت و اشتراک دانش مورد استفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان به تعداد 170 نفر بود که از طریق نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای سهمی صورت گرفت و 120 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیه های پژوهش نیز از آزمون های آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ- اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد که کتابداران با ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی (میانگین=53/40)، برون گرایی (میانگین=30/40)، گشودگی (میانگین=16/38) و سازگاری بالا (میانگین= 02/37) گرایش بیشتری به تسهیم دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ویژگی شخصیتی روان رنجوری کتابداران (میانگین=79/33) با تسهیم دانش رابطه عکس داشته و هرچه این ویژگی در افراد کاهش یابد گرایش بیشتری به تسهیم دانش دارند. بین ویژگی های شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش مقدار ضریب همبستگی برابر با 207/0r = در سطح معنی داری 023/0> P به دست آمد که نشانگر همبستگی و رابطه مستقیمی بین ویژگی های شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در افراد است.

بحث و نتیجه گیری

نتایج پژوهش رابطه بین ویژگی های شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در کتابداران را تایید کرده و نشان داد که هر چه افراد به سمت ویژگی های مختلف شخصیتی (وظیفه شناسی، برون گرایی، گشودگی و دلپذیری (پیش روند تسهیم دانش آن ها افزایش می یابد که این امر می تواند بسترساز ایجاد فرهنگ و مشارکت در سازمان شود و تاثیر قابل توجهی بر تسهیم دانش کتابداران داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!