تاثیر اخلاق ایمانی بر برون رفت ورزش از بی اخلاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

نظر به جایگاه والای ورزش در جامعه و اثرات بی بدیل آن، و همچنین گسترش اعمال ضد اخلاقی در این پدیده که منجر به فاصله گیری از اهداف اصلی ورزش شده است؛ انتظار می رود مسیله اخلاق، به ویژه اخلاق ایمانی بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اخلاق ایمانی بر برون رفت ورزش از بی اخلاقی بود.

روش

روش انجام این پژوهش کیفی، و جامعه آماری آن شامل اساتید مجرب مدیریت ورزشی و اخلاق و معارف اسلامی، مدیران، معاونین و اعضای کمیته انضباطی باشگاه های حرفه ای و مدیران و معاونین ادارات کل ورزش و جوانان بود. نمونه آماری به روش گلوله برفی انتخاب شد و تعداد آنها به 16 نفر رسید. ابزار و روش گردآوری داده ها، مصاحبه از نوع نیمه ساختار یافته فردی بود. جهت تحلیل داده ها از رویکرد گلیزری گراندد تیوری شامل دو گام اصلی کدگذاری حقیقی و نظری بهره گرفته شد.

یافته ها

طی فرآیند کدگذاری حقیقی، 536 کد اولیه، 99 مفهوم و در نهایت 8 مقوله اصلی شناسایی شد. این مقولات در دو بعد کلی عوامل موثر بر اخلاق ایمانی در محیط ورزش و سبک های رفتاری متاثر از اخلاق ایمانی در محیط ورزش، تقسیم بندی شدند. در مرحله کدگذاری نظری، مدل نهایی پژوهش با محوریت مقوله مرکزی تاثیر اخلاق ایمانی در برو ن رفت ورزش از بی اخلاقی، ترسیم گردید.

نتیجه گیری

بررسی و ارایه شاخص های موثر بر اخلاق ایمانی و تاثیر آن در برون رفت ورزش از بی اخلاقی می تواند منجر به شناخت مشکلات موجود در این حوزه و ارایه راه حل های مناسب جهت کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب اخلاق ایمانی در ورزش شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!