بررسی میزان و تاثیر توان رقابت پذیری و ژئوتوریستی بر اقتصاد استان اردبیل با استفاده از مدل های کومانسکو، هادزیک و پائوولوا (مطالعه موردی: شهرهای سرعین، مشگین شهر، هیر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

توریسم و گردشگری یکی از مهم ترین صنایع تاثیرگذار در اقتصاد هر کشوری است که روز به روز پیشرفت و رشد بیش تری می کند و در دنیای مدرن امروزی بسیار مورد توجه قرار دارد همچنین استفاده صحیح و بهینه از جاذبه ها در مناطق مختلف، مستلزم شناخت از جنبه های مختلف است. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی میزان و تاثیر توان رقابت پذیری و ژیوتوریستی بر اقتصاد استان اردبیل با استفاده از مدل های کومانسکو، هادزیک و پایوولوا (مطالعه موردی: شهرهای سرعین، مشگین شهر، هیر) می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی، تحلیلی، کاربردی و مقایسه ای است. براین اساس نتیجه بررسی ها شهر سرعین با میانگین 35/16 بیش ترین و هیر با 65/10 کم ترین امتیاز را در بین لندفرم ها کسب کرده اند. همچنین بر اساس نتایج توان گردشگری مناطق هیر، مشکین شهر و سرعین به ترتیب برابر با 8/33، 16/39 و 15/57 به دست آمد که نشان دهنده این است شهر توریستی سرعین نسبت به سایر مناطق گردشگری توان بسیار بالایی در توسعه میزان اقتصاد استانی از نظر گردشگری به خود اختصاص داده است. شهر توریستی مشگین شهر به دلیل دارا بودن امکانات بهتری برای جذب گردشگر و توسعه اقتصاد نسبت به شهر هیر در رتبه دوم قرار گرفت. نتیجه کلی تحقیق گویای پتانسیل بالای ارزش های توریستی شهرهای مورد مطالعه در توسعه اقتصاد استان اردبیل از طریق توریسم می باشد. اما به دلیل عدم وجود زیر ساخت های لازم مقوله ژیوتوریسم در این مناطق نیازمند برنامه ریزی های کلان در سطح منطقه ای و ملی است. بنابراین نتیجه گیری می گردد براساس نتایج حاصله شهر توریستی سرعین توانایی و پتانسیل اقتصادی بالاتری نسبت به سایر مناطق توریستی استان اردبیل دارا می باشد که می تواند به اقتصاد استان اردبیل کمک فراوانی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
5624 تا 5639
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!