تاثیر اجرای مهارت های کار تیمی بر خودکارآمدی اعضای تیم توان بخشی در مرکز جامع توان بخشی جمعیت هلال احمر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

یکی از مفاهیم مطرح در بررسی اثر بخشی شغلی کارکنان خودکارآمدی حرفه ای است که  به میزان مهارت وی در مواجهه با چالش های شغلی اطلاق می شود. برقراری همکاری تیمی به عنوان یک جزء کلیدی مرتبط با خودکارآمدی اعضای تیم سلامت وتوان بخشی قلمداد می شود که می تواند برآیندهای سلامتی در بیماران و همچنین  کیفیت خدمات موثر و ایمن توانبخشی را ارتقا دهد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اجرای مهارت های کار تیمی بر خودکارآمدی اعضای تیم توان بخشی جمعیت هلال احمر در سال 1400 انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر به صورت نیمه تجربی یک گروهی به منظور تاثیر اجرای مهارت های کار تیمی بر خودکارآمدی اعضای تیم توان بخشی مرکز جامع توان بخشی جمعیت هلال احمر تهران در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری در تحقیق حاضر شامل کلیه اعضای تیم توان بخشی شاغل در مرکز جامع توان بخشی جمعیت هلال احمر تهران به تعداد 42 نفر بود که به روش تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل یک پرسشنامه و یک مقیاس می باشد: پرسشنامه اول در خصوص اطلاعات جمعیت شناختی (محقق ساخته) واحدهای موردپژوهش بود. ابزار دوم مقیاس خودکارآمدی عمومی بود. نرم افزار SPSS نسخه 25 برای تجزیه وتحلیل آماری استفاده شد.

یافته ها

شرکت کنندگان این مطالعه 42 نفر از کارکنان مرکز جامع توان بخشی جمعیت هلال احمر (29 زن و 13 مرد) بودند که در دامنه سنی 30 تا 60 سال قرار داشتند. همبستگی مثبت و معنی داری میان متغیر سابقه کار و سطح خودکارآمدی مشاهده شد (P=0.0014). نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره متخصصان تیم توان بخشی شاغل در مرکز جامع توان بخشی جمعیت هلال احمر تهران در حیطه‎ خودکارآمدی عمومی قبل و بعد از مداخله به ترتیب 30/12 و 34/51 می‎باشد که در سطح بالایی قرار داشت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه افزایش سطح خودکارآمدی نمودی از کار تیمی موثر و مدیریت شده می باشد می توان نتیجه گرفت ارتقاء خودکارآمدی از طریق اجرای کار تیمی بایستی توسط اعضای تیم توان بخشی و پرستاران مورد نظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!