آماده سازی نانولیپوزوم های حامل فیکوبیلی پروتئین مستخرج از جلبک قرمز با پوشش پلی مری کیتوزان: ارزیابی خصوصیات فیزیکوشیمیایی، آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

درون پوشانی مواد در نانولیپوزوم ها می تواند به عنوان یک سیستم حامل محافظتی از ترکیبات زیست فعال طی فراوری و نگهداری در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد. فیکوبیلی پروتیین های مستخرج از جلبک ها با دارابودن ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی، ضدسرطانی و ضدالتهابی می توانند جهت تولید مواد اولیه غذاهای فراسودمند مورد استفاده قرار گیرد. لذا، در مطالعه حاضر رنگدانه فیکوبیلی پروتیین از جلبک گراسیلاریا استخراج و میزان رنگیزه ها موردبررسی قرار گرفت. نانولیپوزوم های حاوی رنگدانه با پوشش کیتوزان (0، 0/5، 1 و 1/5 درصد) تهیه شد و خصوصیات فیزیکوشیمیایی، فعالیت آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی آن ارزیابی گردید. میانگین قطر نانولیپوزوم ها و شاخص پراکندگی به ترتیب از محدوده 336/9 تا 577/7 نانومتر و 0/25 تا 0/28 در نانوحامل ها متغیر بود. بالاترین مقادیر راندمان نانوپوشانی نانولیپوزوم فیکوبیلی پروتیین (83/98 درصد) تحت شرایط بهینه در نانولیپوزوم با پوشش 1/5 درصد کیتوزان به دست آمد. نتایج نشان داد فعالیت ضدمیکروبی تیمارها به طور معنی داری پس از کپسوله کردن در نانولیپوزوم افزایش یافت. علاوه بر این فعالیت آنتی اکسیدانی فیکوبیلی پروتیین ها پس از نانوپوشانی در لیپوزوم ها به طور معنی داری افزایش داشت. به طوری که میزان EC50 به پی پی ام 1/40±81/27 و 6/76±107/67 به ترتیب در تست های مهار رادیکال آزاد 1و1-دی فنیل-2-پیکریل-هیدرازیل و 2و2-آزینوبیس (3-اتیل بنزوتیازولین 6-سلفونیک اسید) در نانولیپوزوم با پوشش 1/5 درصد کیتوزان کاهش یافت. براساس یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که درون پوشانی با پوشش کیتوزان به طور موثری پایداری، خواص ضدمیکروبی و فعالیت های آنتی اکسیدانی آن را افزایش داده است. لذا جهت افزایش پایداری ترکیبات طبیعی طی فرایندهای مختلف پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2480585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!