بهینه سازی تولید آنزیم های سلولاز و لیپاز و پکتیناز (Penicillium halotolerans) با استفاده از روش تاگوچی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

قارچ ها از منابع مهم تولید آنزیم های تجاری وکاربردی در صنایع مختلف هستند. معرفی یک سویه نمک دوست اختیاری مولد آنزیم سلولاز و لیپازوپکتیناز و بهینه سازی تولید آنزیم با استفاده ازروش تاگوچی هدف این تحقیق است.

مواد و روش ها

در این پژوهش بیش از 350 نمونه قارچ از خاک وهوای پارک های جنگلی تهران جداسازی و شناسایی شد . پس از بررسی کیفی وکمی، 19 سویه که بیشترین میزان تولید آنزیم لیپاز، پکتیناز وسلولاز را داشت، با تکنیک مولکولی شناسایی شد. سپس براساس میزان تولید آنزیم ، بهینه سازی و طراحی آزمایش به روش آماری تاگوچی توسط 8 فاکتور در سه سطح برای تولید دوآنزیم سلولاز ولیپازبرای بهترین سویه انجام شد.

یافته ها

در حدود 280 جدایه شناسایی شد که شامل جنس های Aspergillus sp. , Penicillium sp., Fusarium sp., Mucor sp., Rizhopus sp. بودندواکثرا آنزیم پکتیناز، لیپاز ، پروتیاز و آمیلاز وسلولاز را ترشح کردند. از بین نمونه های جداشده، Penicillium halotolerans بیشترین میزان تولید آنزیم را داشت که برای بهینه سازی انتخاب شد. میزان تولید آنزیم سلولاز و لیپاز این قارچ پیش از بهینه سازی 07744/0 و 0233053/0 U/ml و پس از بهینه سازی، به مقدار 63872/0 و 192105/0 U/mlافزایش یافت. موثرترین فاکتور در تولید هر دو آنزیم دما و منبع نیتروژن بود. میزان تولید آنزیم پکتیناز در جذب اولیه540نانومتر 71/0) (U/ml  بود که در بهینه سازی وارد نشد.

نتیجه گیری

قارچ های نمک دوست اختیاری، بدلیل پایداری در شرایط تخمیر، در دسترس، ارزان وبومی بودن میتوانند، بعنوان یک سویه تجاری وصنعتی معرفی شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2480595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!