اثرات کشندگی و زیرکشندگی اسانس آزاد و نانوکپسوله پونه Mentha longifolia روی شب پره مدیترانه ای آرد Anagasta kuehniella (Lep.: Pyralidae)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در بررسی قبلی، نانو سیلیکای حاوی اسانس پونه Mentha longifolia L. (Lamiaceae)  به روش سل- ژل با هدف امکان سنجی کاربرد علیه جمعیت های آفت ساخته شد. موفقیت روش بر اساس شاخص پراکندگی، راندمان ریزپوشانی، پتانسیل زتا و متوسط اندازه ذرات تایید شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی سمیت فرمولاسیون آزاد و نانوکپسول اسانس پونه به دو روش تنفسی روی مراحل تخم، لارو های سن پنجم و حشرات بالغ در بازه های زمانی 24، 48 و 72 ساعته و موضعی روی لاروهای سن پنجم شب پره مدیترانه ای آرد  Anagasta kuehniella Zeller (Lepidoptera: Pyralidae) صورت گرفت. ارزیابی اثرات زیرکشندگی در غلظت زیرکشنده (LC25) به روش تدخینی و از طریق برآورد درصد بازدارندگی از تخم گذاری، درصد بارآوری، درصد خروج حشرات بالغ و نرخ جفت گیری هدف دیگر این مطالعه بود. نتایج زیست سنجی ها به روش تنفسی، همسویی سمیت تنفسی و تلفات جمعیت ها با غلظت اسانس مصرفی و زمان در معرض قرارگیری را تایید نمود. ساخت نانو سیلیکای اسانس پونه،  افزایش 62/1 برابری سمیت موضعی و کشندگی نانوذرات اسانس در مقایسه با شکل آزاد اسانس علیه مرحله پنجم لاروی شب پره مدیترانه ای آرد را به دنبال داشت. یافته ها به وضوح اثرات منفی زیرکشندگی اسانس آزاد پونه و نانوذرات آن در مقایسه با شاهد را بر تعداد تخم های گذاشته شده به ازای هر حشره ماده (به ترتیب 63 و 42 تخم به ازای هر حشره ماده)، درصد تفریخ تخم های گذاشته شده (به ترتیب 1/19% و 6/17%)، درصد خروج حشرات بالغ (به ترتیب 4/16 و 3/11%) و نرخ جفت گیری (به ترتیب 48/6 و 6/3%) در پایان 72 ساعت تایید نمود. یافته های حاصل از زیست سنجی ، ضمن تایید سمیت تنفسی و موضعی اسانس آزاد و نانوکپسوله پونه، اثرات اختلالی اسانس بر پراسنجه های بیولوژیکی شب پره مدیترانه ای آرد را نیز گزارش نمود. اثرات کشندگی و زیرکشندگی قوی تر نانوذرات اسانس پونه در مقایسه با اسانس آزاد، استفاده از فرمولاسیون نانوی اسانس های گیاهی به عنوان گزینه جایگزین یا مکمل حشره کش های مرسوم در مبارزه با آفات انباری را پیشنهاد می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!