رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کتابداران کتابخانه های عمومی (مطالعه موردی کتابخانه های عمومی استان فارس)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش به کشف رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس پرداخته است.

روش

پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه ی کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس در سال 1400 (322 نفر) بود، که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 175 نفر کتابدار به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور جمع آوری نظرات افراد از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز (1999) و پرسشنامه یادگیری سازمانی بر اساس نظریه نیفه (2001) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 22 و از روش های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و در بخش آمار استنباطی از آزمون های همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.

یافته ها

نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد بین کلیه مولفه های مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس رابطه معنا دار وجود داشت. در این میان، بیشترین همبستگی را ایجاد/تجمیع و سپس تسهیم با یادگیری سازمانی داشته اند (به ترتیب با ضریب همبستگی 900/0 و 898/0). همچنین نتیجه آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان داد 100% درصد واریانس بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی مشترک است و مولفه ایجاد/تجمیع قوی ترین پیش بینی کننده یادگیری سازمانی است (197/0=بتا). این پژوهش نشان داد ایجاد/و تجمیع دانش (کسب مهارت های مورد نیاز مطابق با اهداف سازمانی) و تسهیم دانش (انتقال و به اشتراک گذاشتن تجارب موثر فردی و سازمانی) بیشترین رابطه و تاثیر را ارتقا و بهبود یادگیری سازمانی دارند.

اصالت/ارزش

موضوع مدیریت دانش در سال های اخیر در متون حوزه کتابخانه های عمومی مورد توجه بوده است با این وجود، رابطه میان مدیریت دانش و یادگیری سازمانی چندان مورد بررسی قرار نگرفته است؛ ضمن اینکه بررسی این مهم در جامعه کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس، به صورت ویژه در پژوهش حاضر مدنظر بوده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش، می تواند راهگشای مدیران کتابخانه باشد تا با برنامه ریزی، سیاست گذاری های مناسب، و ارایه استانداردها سعی در ارتقای دانش و مدیریت دانش که موجب یادگیری سازمانی شده، داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2482078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!