عوامل مرتبط با بروز و شدت مسمومیت حاد در سالمندان: یک مطالعه مقطعی گذشته نگر (1399-1392) در شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

میزان مرگ و میر ناشی از مسمومیت های عمدی و غیرعمدی در گروه آسیب پذیر سالمندان نسبت به جمعیت عمومی بیش تر است، لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با بروز و شدت مسمومیت حاد در سالمندان انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش مقطعی گذشته نگر با مرور پرونده های بالینی تمام افراد بالای 60 سال که به دلیل مسمومیت حاد عمدی یا غیرعمدی طی سال های 1392 تا 1399 در مرکز آموزشی درمانی رازی قایمشهر استان مازندران بستری شدند، انجام شد. متغیرهای مطالعه شامل ویژگی های دموگرافیک، انگیزه مسمومیت، رخداد و نوع ماده منجر به مسمومیت، علایم بالینی مسمومیت و نتیجه درمان بودند. داده ها با نرم افزار آماری 14STATA تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

از بین 200 سالمند مبتلا به مسمومیت با میانگین سنی8/4±69/84 سال، 64/5درصد مرد بودند و 77/5 درصد از مسمومیت ها غیرعمدی بود. مصرف تریاک و مشتقات آن، فراوان ترین رخداد منجر به مسمومیت بود و فراوان ترین ماده مسمومیت زا تریاک و الکل بودند. شایع ترین شیوه مسمومیت از راه گوارشی بود(76/5 درصد). فقط 0/5 درصد از بیماران بعد از درمان سرپایی  مرخص شدند. میانگین طول مدت بستری 2/2 روز و این مدت در سالمندان مسموم ناشی از مصرف همزمان چند دارو یا مصرف مواد مخدر طولانی تر بود. 1/5درصد بیماران نیاز به اینتوباسیون، 4/5 درصد نیاز به بستری در ICU و 1/5درصد نیاز به دیالیز اورژانسی داشتند. 0/5 درصد از بیماران بستری فوت شدند.

استنتاج

مسمومیت های غیرعمدی بخش قابل توجهی از مسمومیت در دوران سالمندی را به خود اختصاص می دهد. بررسی مرگ و میر غیرمستقیم مانند مرگ ناشی از عوارض بعد از ترخیص و همچنین بررسی بار اقتصادی اجتماعی مشکل مسمومیت در سالمندان پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2482222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!