اثرات ملودیایی کلمات قرآنی دروضعیت معنوی و سوژه های پزشکی - زیستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

اثرات ملودیایی کلمات قرآنی دروضعیت معنوی و سوژه های  پزشکی - زیستی. در پیشینه ها، اعجازموسیقی موزون متن قرآن و اثرات زیستی آن مطلبی بیان نشده فقط اعجاز معنایی و آوایی مورد کنکاش قرارگرفته است.

مواد و روش ها

مطالعات کتابخانه ای در بررسی ضرب آهنگ کلمات و اسلوب چینش و صفات حروف تهجی بیانگر ملودیایی آیات قرآن است. هدف، اثبات اعجاز لفظی در بروز آثار زیستی مانند قبض و بسط، خوف ورجا آهنگ آیات است. چون ارتعاشات در تغییر بیوشیمی خون، رفتار و حالات روانی و معنوی موثر بوده و موجب ایجاد آرامش یا اضطراب؛ رفع برخی بیماری های جسمی و روانی؛ احساس شرم؛ سرور؛ گریه و بهره مندی شنوندگان از شفای قرآن می شوند. این اثرات  در فشارخون و رنگ چهره و تپش قلب نمایان می شود.

یافته ها

  تآثیر تلاوت و یا پخش صوت قرآن بر روی رشد گیاهان و یا درمان یا کاهش پیشرفت بعضی از بیماری ها و اختلالات جسمی و روانی حتی تعییرات حالات خلقی و معنوی نیز مورد بررسی قرار می گیرد تا آثار اعجازموسیقی الفاظ قرآنی بررسی و اثبات شده و نتایج منطقی آن با آمار و ارقام تبیین شوند. با توجه به نتایج پژوهش میدانی توزیع پرسشنامه، پاسخ به پرسش اصلی نیز اثبات می شود. پیشنهاد: برای تقویت خودکنترلی به مفهوم تقوا باید فرهنگ استفاده صحیح از دانش موسیقی فنی برای مردم تبیین وآنان را درتشخیص غنای مذموم با قواعد سمفونی ملکوتی مساعدت نمود تا از منافع موسیقی مذهبی ملودیایی قرآنی بهره مند شوند.

نتیجه گیری

تشکیل جلسات با حضور اساتید موسیقی و قاریان قرآنی در تبیین اشتراکات ضروری است تا مردم را از موسیقی های مبتذل و یا مشکوک فقهی برحذر داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2483324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!