بررسی اثر عصاره الکلی گیاه .Chelidonium majus L بر ترونت های ایکتیوفتیریوس مولتی فیلیس (Ichthyophthirius multifiliis) در شرایط برون تنی (In vitro)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ایکتیوفتریازیس که با نا م های لکه سفید و یا ایک نیز شناخته می شود، توسط انگل تک یاخته ای مژه دار به نام ایکتیوفتریوس مولتی فیلیییس ایجاد می شود که از شایع ترین و مهمترین بیماری انگلی است و تلفاتی جدی و در سطح وسیعی از ماهیان زینتی و صنعت پرورش ماهیان خوراکی ایجاد می کند. مالاشیت گرین، فرمالین، کلرامین-T و سایر ترکیبات شیمیایی را می توان علیه این بیماری استفاده کرد اما هر کدام از این ترکیبات به نحوی موجب آسیب به انسان و محیط زیست می شوند. لذا یافتن ترکیبات طبیعی جایگزین به منظور درمان این بیماری لازم به نظر می رسد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر ضدانگلی عصاره الکلی گیاه مامیران کبیر در غلظت های (4/6- 1/0گرم در لیتر) و زمان مواجهه 1تا 3 ساعت در شرایط برون تنی (In vitro) روی انگل ایکتیوفتیریوس مولتی فیلییس است. داده های حاصل از لحاظ آماری با یافته های بدست آمده از نمونه کنترل مثبت (15میلی گرم/لیتر فرمالین) و تیمار شاهد مقایسه شدند. نتایج بررسی نشان داد که، نرخ مرگ و میر ترونت های انگلی رابطه مستقیم و معنی داری با افزایش غلظت عصاره و زمان مواجهه دارد (05/0>p)، و مرگ و میر ترونت های انگل ایک با افزایش میزان غلظت عصاره الکلی از 1/0 تا 4/6 گرم بر لیتر به طور معنی داری افزایش یافت. دوز 4/6 گرم بر لیتر با قدرت کشندگی 100 درصد در مدت زمان 3 ساعت بهترین عملکرد را داشته و مناسب ترین دوز است و با فرمالین (گروه کنترل مثبت)، اختلاف معنی داری نداشته است(05/0<p).  هرچند امکان استفاده این دوز برای درمان ماهیان زنده نیاز به بررسی بالینی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 417
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!