تاثیر انس با قرآن بر سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی؛ یک مرور روایتی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع اختلالات روانی در میان دانشجویان علوم پزشکی نگران کننده است؛ و آنان به طور مستقیم و غیر مستقیم در خصوص سلامتی مردم در محیط های پر استرس و تنش زا نقش ایفا خواهند نمود که برای سلامت روان مضر است، از طرفی در برخی مطالعات انس با قران کریم عاملی در بهبود سلامت روان معرفی شده است؛ لذا در این مطالعه به مرور مطالعات مربوطه پرداخته و در خصوص نتایج مربوطه و عوامل موثر بررسی صورت می پذیرد.

مواد و روش ها

این مطالعه مروری روایتی با شناسایی پژوهش های مرتبط با انس با قرآن و سلامت روان در میان دانشجویان علوم پزشکی در سال 1400 انجام شد، برای گردآوری منابع در پایگاه های Google Scholar،  Web of Science،  Scopus،  SID، Magiran و IranDoc بدون محدودیت زمانی جستجوهای لازم انجام پذیرفت؛ که با مرور عناوین  116 مقاله، و با تاکید بر مطالعات کمی، دسترسی به اصل مقالات و پس از مطالعه چکیده ها، 38 مقاله و نهایتا 4 مطالعه کاملا مرتبط یافته شد.

یافته ها

مطالعات در دانشگاه های علوم پزشکی تهران (رشته های پیراپزشکی)، کاشان (دانشجویان پرستاری) ، جیرفت (ترکیب رشته ها) و بیرجند (ترکیب رشته ها) به انجام رسیده بود. وضعیت سلامت روان در سه مطالعه متوسط به بالا بود. یافته های سه مطالعه حاکی از ارتباط معنادار و مثبت انس با قران با سلامت روان و در یک مطالعه با یکی از ابعاد سلامت روان دانشجویان مورد مطالعه بود.

نتیجه گیری

با توجه به ارتباطات معنادار و مستقیم، برای تقویت سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی، لازم است از فرصت زندگی دانشجویی و محیط دانشگاه اقدام گردد؛ ارایه برنامه های جانبی انس با قرآن در ابعاد شخص دانشجو، خانواده و جمع دوستان با تقویت پیش زمینه های فرهنگی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!