تاثیر قارچ اندوفیت Piriformospora indica بر رشد و درصد اسانس گیاه آنیسون (Pimpinella anisum L.) تحت شرایط کم آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به اینکه مواد موثره حاصل از گیاهان دارویی مستقیما به مصرف انسان رسیده یا در فرمولاسیون داروها مورد استفاده قرار می گیرند لذا علاوه بر کمیت تولید، کیفیت آنها نیز دارای حایز اهمیت است. تنش کم آبی می تواند علاوه از کمیت، روی کیفیت ماده موثره این گیاهان اثر منفی بگذارد. گزارش شده که کاربرد قارچ اندوفیت Piriformospora indica در برخی گیاهان اثرات زیان بار تنش کم آبی را کاهش می دهد. احتمالا این قارچ علاوه بر کاهش خسارات تنش کم آبی، در تولید متابولیت های گیاهی نیز نقش مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. بر این اساس پژوهشی به صورت آزمایش گلدانی در قالب طرح کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل با دو فاکتور شامل دو سطح قارچ P. indica (تلقیح و عدم تلقیح) و سه سطح رطوبت خاک شامل تنش شدید %FC(W2) 40-50، تنش متوسط (W1)%FC 60-70 و بدون تنش (W0)%FC 80-90 در چهار تکرار اجرا شد. نتایج نشان داد که تلقیح قارچ P. indica در مقایسه با تیمار شاهد منجربه افزایش ویژگی های اندازه گیری شده در گیاه آنیسون گردید در سطح تنش شدید (W2) منجر به افزایش وزن خشک بخش هوایی (93/58 %)، وزن خشک ریشه (25/56 %)، عملکرد بذر (06/392 %)، عملکرد اسانس (08/340 %)، درصد اسانس (55/154 %) و مقدار آنیتول اسانس (85/236%) نسبت به تیمار بدون قارچ (شاهد) شد. در تیمارهای قارچی، سه پارامتر عملکرد اسانس، درصد اسانس و درصد آنیتول اسانس در سطح تنش متوسط (W1) دارای بیشترین مقدار بودند. در این تحقیق مشخص گردید که قارچ P. indica با افزایش میزان آنیتول اسانس آنیسون، کیفیت دارویی آن را بالاتر می برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!