رخداد تغییر اقلیم براساس شاخص های دمایی سرد در اکوسیستم جنگلی زاگرس مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از فرض های مطرح شده درباره پدیده زوال جنگل، تغییر شاخص های اقلیمی است. در این پژوهش، به منظور آشکارسازی رخداد تغییر اقلیم در جنگل های زاگرس مرکزی (استان چهارمحال و بختیاری) از شاخص های دمایی سرد آشکارکننده تغییر اقلیم استفاده شد. داده های اقلیمی روزانه شامل بارش، دمای بیشینه و دمای کمینه برای دوره آماری 1369-1398 در نزدیک ترین ایستگاه های سینوپتیک به سایت های پایش زوال چیگو، قلعه سماع، رحیم آباد و گل سفید استخراج شدند. پیش از محاسبه شاخص ها، داده های ورودی روزانه از نظر کیفیت و همگن بودن بررسی شده و به فرمت مورد نظر برای ورود به نرم افزار ClimPACT آماده شد. از بین شاخص های استاندارد جهانی آشکارکننده رخداد تغییر اقلیم شاخص های دمایی سرد، دو روز و دو شب متوالی سرد، تعداد روزهای همراه با یخبندان، تعداد روزهای یخی، درصد فراوانی شب های سرد، درصد فراوانی روزهای سرد، دوره سرد دوروزه و دوره سرد شش روزه استخراج و تحلیل شدند. تمام شاخص های سرد آشکارکننده تغییر اقلیم روند کاهشی و معنی داری را نشان دادند و بیشترین کاهش را در دهه آخر به ویژه سال های 1396 و 1397 تجربه کردند. درصد کاهش شاخص های دمایی سرد شبانه بیشتر از شاخص های دمایی سرد روزانه بود. برخی از شاخص ها در تمام سایت های پایش زوال به ویژه در دهه اخیر به شدت کم و تاحدودی محو شدند و با توجه به تدوام افزایش دما در آینده احتمالا تکرارناپذیر خواهند بود. آگاهی و شناخت رخداد تغییر اقلیم در اکوسیستم جنگلی زاگرس براساس شاخص های استاندارد جهانی آشکارکننده رخداد تغییر اقلیم می تواند به مدیریت حفظ و احیا جنگل از طریق روش های سازگاری با تغییر اقلیم کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!