تاثیر مصرف مکمل جنسینگ و تمرین هوازی بر سطح ان- متیل دی آسپارتات در دختران غیر ورزشکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ان-متیل دی آسپارتات از عوامل اصلی شکل پذیری سیناپسی است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مصرف مکمل جنسینگ و تمرین هوازی بر ان- متیل دی آسپارتات دانش آموزان دختر غیر ورزشکار بود.

مواد و روش ها

در این پژوهش نیمه تجربی، جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر15 تا 18 ساله شهر زاهدان بودند که از بین آن ها 48 نفر به صورت داوطلبانه و هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه تمرین، تمرین+ مکمل، مکمل، کنترل تقسیم شدند. پروتکل تمرینی شامل 6 هفته دویدن در سالن ورزشی به مدت 25 تا 40 دقیقه و با شدت 60 تا 70 درصد ضربان قلب ذخیره بود. آزمودنی های گروه های مکمل جنسینگ را  500 میلی گرم در روز (250 میلی گرم صبح و 250 میلی گرم عصر) مصرف کردند. در مرحله پیش آزمون از ورید بازویی دست راست هر آزمودنی 5 سی سی خون گرفته شد. سپس 48 ساعت پس از پایان مداخله (6 هفته) در شرایطی مشابه با مرحله پیش آزمون، نمونه گیری از آزمودنی ها مجددا تکرار شد. سطح پلاسمایی NMDA به روش الایزا اندازه گیری شد. آنالیز داده ها از روش آماری تحلیل واریانس دوراهه، آزمون تعقیبی بونفرونی و آزمون t زوجی انجام شد و سطح معناداری 05/0> P در نظر گرفته شد.

نتایج

سطوح ان-متیل دی آسپارتات به طور معناداری بعد از 6 هفته تمرین هوازی و مصرف مکمل جنسینگ در گروه تمرین+ مکمل نسبت به سایر گروه ها افزایش یافت. علاوه بر این سطوح ان-متیل دی آسپارتات نیز در همین گروه (تمرین+مکمل) نسبت به پیش آزمون پس از 6 هفته انجام تمرین و مصرف مکمل جنسینگ به طور معناداری افزایش نشان داد (0.001=P). همچنین شاخص ان-متیل دی آسپارتات در گروه های تمرین، مکمل+ تمرین و مکمل نسبت به مقادیر پایه افزایش داشت (0.001=P)، درحالی که تغییری در شاخص مذکور در گروه کنترل مشاهده نشد.

نتیجه گیری

تمرین هوازی و مصرف مکمل جنسینگ تاثیر قابل توجهی بر بهبود میزان ان-متیل دی آسپارتات در دختران غیر ورزشکار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!