مدیریت آسیب های ورزشی کاربران باشگاه های بدنسازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با عنایت به اهمیت و تاثیر فعالیت های بدنی بر سیستم های مختلف بدنی، خوشبختانه روز به روز تعداد افراد استفاده کننده از باشگاه های بدنسازی نیز افزوده می شود. توام با این افزایش متاسفانه تعداد آسیب های بدنی نیز افزایش می یابد که اطلاعات دقیقی در این خصوص موجود نمی باشد، لذا هدف این تحقیق تعیین آسیب های بدنی متداول در بین کاربران باشگاه ها جهت تدوین یک برنامه مدیریتی استراتژیک پیشگیری از آسیب ها بود. 

روش بررسی

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه اعضای باشگاه پالادیوم در اصفهان بود (6800) که از این میان تعداد 364 عضو به صورت داوطلبانه در این تحقیق مشارکت نمودند. اطلاعات مربوط به آسیب های ورزشی نمونه ها توسط فرم گزارش آسیب جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی (تعداد و درصد) انجام شد.

یافته ها

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که حرکات چرخشی، پیچشی و حرکات غیر طبیعی منجر به 36/8 درصد از آسیب ها شدند و به دنبال آن افتادن وزنه ها و وسایل باشگاه بر روی بدن 21/5 درصد، افتادن در حین انجام فعالیت در کلاس های گروهی 10/9 درصد، فرود یا چرخش بد در حین تمرین 10/4 درصد از آسیب ها را منجر شدند. حدود 45/1 درصد از آسیب ها در حین اجرای تمرینات با وزنه رخ داد و به دنبال آن 17/3 درصد در کلاس های گروهی (ایروبیک)، 9/9 درصد در هنگام استفاده از تردمیل اتفاق افتاد. در خصوص نوع آسیب ها، آسیب های ناحیه زانو و درد در زانو و سندرم کشککی رانی بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند (19/7 درصد) و به دنبال آن درد ناحیه قدامی ساق پا و از جمله شین اسپلینت (18/6 درصد)، درد ناحیه مچ دست و پیچیدگی مچ دست و استرین تاندون های مچ دست (17/8 درصد)، بیشترین آسیب ها را به خود اختصاص دادند. در کاربران باشگاه بدنسازی اندام تحتانی (43/5 درصد)، متداول ترین ناحیه آناتومیکی آسیب دیده و به دنبال آن اندام فوقانی (34/7 درصد)، ستون فقرات (15/3 درصد) و سر و گردن (6/5 درصد) بودند.

نتیجه گیری

از یافته های تحقیق حاضر می توان نتیجه گیری کرد که متاسفانه تعداد آسیب ها در کاربران باشگاه های بدنسازی بسیار بالاست لذا بایستی از این اطلاعات برای تدوین یک برنامه منظم پیشگیری از آسیب ها استفاده نمود تا بتوان با مدیریت صحیح پیشگیری سطح عملکرد و سلامتی اعضا  را به حداکثر  رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!