بررسی تاثیر مهارکننده پروتئازوم (MG132) در تنظیم مرگ سلولی، آپوپتوز، فعالیت کاسپازها، میزان گونه های فعال اکسیژن و پتانسیل غشای میتوکندری در رده سلولی سرطان سینه (MCF-7)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

MG132  به عنوان مهارکننده مسیر پروتیوزوم در تنظیم احتمالی مرگ سلول های سرطانی مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف روشن کردن اثر احتمالی MG132 بر تنظیم رشد و القای  آپوپتوز با تاکید بر نقش کاسپاز ها، گونه های فعال اکسیژن و میتوکندری در سلول های سرطانیMCF-7  طراحی شده است.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع مطالعات علوم پایه و در سطح سلول می باشد. برای این منظور، سلول های MCF-7 در گروه های تیمار با  غلظت های مختلف MG132 (0.5، 1، 5 و 10 میکرومول)  در زمان های انکوباسیون 12، 24 و 48 ساعت قرار گرفتند. اثر سمیت سلولی MG132 بر رشد MCF-7  با استفاده از روش MTT بررسی گردید. رنگ آمیزی Annexin-V-FITC و رنگ آمیزی PI برای تشخیص آپوپتوز اولیه و تاخیری  با استفاده از فلوسیتومتری استفاده گردید.  سطح پتانسیل غشای میتوکندری Δψm)) با استفاده از رنگ لیپوفیل  JC-1 تغییر رنگ و جذب نوری حاصل از آن،  تشکیل گونه های فعال  اکسیژن  (ROS) با استفاده از پروب فلورسنس 2′,7′ -dichlorofluorescin diacetate (DCFH-DA) و فعالیت کاسپاز های 3 و 8  به روش الایزا مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل و مقایسه داده ها از تحلیل واریانس یک طرفه ناپارامتریک (ANOVA) با آزمون تعقیبی Dennet و آزمون تعقیبی توکی با استفاده از نرم افزار GraphPad Prism استفاده گردید.

یافته ها: 

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه،  MG132 باعث ایجاد القای مرگ سلولی در حالت وابسته به دوز و زمان در سلول های سرطانی MCF-7 گردید. کاهش درصد سلول های زنده پس از تیمار با غلظت های 5 و 10 میکرومول از MG132 پس از 48 ساعت منجر به افزایش درصد سلول های آپوپتوزی اولیه و نیز افزایش فعالیت آنزیم های کاسپاز 3 و کاسپاز 8 در این سلول ها گردید. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که القای آپوپتوز در سلول های MCF-7 بدنبال تیمار با MG132 با افزایش معنی دار تولید ROS درون سلولی  (01/0<P)  و نیز کاهش قابل توجه پتانسیل غشای میتوکندری (001/0<P) همراه است.

نتیجه گیری:

 نتایج مطالعه حاضر بر نقش موثر مهار سیستم پروتیوزوم ازطریق MG132 در توقف تکثیر سلول های MCF-7 و القای آپوپتوز و پتانسیل این ترکیب برای طراحی روش های درمانی موثرتر در کنترل رشد سلول های سرطانی سینه تاکید دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!