جستاری در فرآیند طراحی فرانامه محور در معماری (مورد پژوهی تجربه کاربران در یک مجموعه آموزشی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

پیش بینی نحوه تعامل کاربران با فضا، از موضوعات مهم در فرآیند طراحی معماری است. یکی از رویکردهای مطرح در این خصوص، طراحی فرانامه محور است. این رویکرد، در رشته هایی همچون طراحی نرم افزار، طراحی محصول و گرافیک، جهت پیش بینی جنبه های تجربه کاربر در تعامل با یک سامانه، مورد استفاده قرار گرفته، ولی کاربرد آن در طراحی معماری روشن نیست.

سوال تحقیق

سوالات پژوهش حاضر بدین قرار است: 1) مولفه های فرانامه در طراحی معماری چیست؟، 2) چگونه می توان با الهام از روش های تجربه شده در سایر رشته های طراحی، چارچوبی برای فرآیند طراحی فرانامه محور در معماری، بر پایه تجربه کاربران پیشنهاد داد؟

اهداف تحقیق

هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های طراحی فرانامه محور و سپس ارایه چارچوبی برای آن در معماری است.روش تحقیق: پژوهش حاضر کیفی و از نوع موردپژوهی است. پشتوانه های نظری پژوهش مبتنی بر منابع کتابخانه ای است و طی آن، اجزای فرانامه و جایگاه آن در طراحی معماری مشخص می شود. در بخش موردپژوهی، برای گردآوری داده ها، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با کاربران یک مجموعه آموزشی استفاده شده و روش تحلیل داده ها شامل کدگذاری باز، محوری و گزینشی می شود.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

یافته ها نشان می دهد که طراحی فرانامه محور در معماری، که مستلزم پیش بینی نحوه کاربرد آینده فضاها است، با بکارگیری دسته ای از روش ها در پیمایش و بیان فرانامه تجربه فضایی کاربران در ساختمان های موجود از همان گونه معماری، امکان پذیر می گردد. چارچوب پیشنهاد شده برای این فرانامه نویسی، که در تدوین احکام طراحی کالبد بنا نقش تعیین کننده دارد، شامل گام های زیر است:1) تنظیم "برگه کاربرنما"، یا نماینده ای از هر گروه کاربری، شامل مشخصات فردی، نیازها و نیز روایتی کوتاه از تجربه های فضایی روزمره،2) مصورسازی فرانامه های کارکرد فعلی فضا، در قالبی مشابه "فیلمنامه مصور"،3) ایده پردازی وضعیت مطلوب فضا بر پایه فرانامه کارکرد فعلی،4) تنظیم "فرانامه هنجاری" که نشان دهنده قواعد رفتاری و اهداف سازمانی و مشترک همه گروه های کاربر بنا است.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!