مدل سازی فرآیند استخراج با پیش تیمار فراصوت گالاکتومانان از دو دانه شنبلیله (Trigonella foenum - graceum) و لیلکی ایرانی (Gleditsia caspica): استفاده از روش عددی معکوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استخراج هیدروکلویید از دانه های گیاهی به دلیل افزایش مصرف این ترکیبات در فرمولاسیون محصولات غذایی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. استخراج با پیش تیمار فراصوت به دلیل مزایای زیاد، محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است که یکی از مهم ترین مزایای آن، افزایش راندمان استخراج بیوپلیمر می باشد. هدف این پژوهش، امکان سنجی استفاده از روش عددی معکوس جهت تخمین پارامتر های موثر در انتقال جرم مربوط به فرآیند استخراج با پیش تیمار فراصوت گالاکتومانان از دو دانه گیاهی شنبلیله (Trigonella foenum graceum) و لیلکی ایرانی (Gleditsia caspica) بود. برای رسیدن به این هدف، غلظت گالاکتومانان استخراج شده از هر دو دانه گیاهی در مقابل زمان به دست آمد و داده های آزمایشگاهی و داده های پیش بینی شده توسط نرم افزار (براساس شبیه سازی انجام شده) با هم مقایسه گردید که همخوانی قابل قبولی بین آن ها وجود داشت. پارامتر های موثر در انتقال جرم شامل ضریب پخش (E)، ضریب انتشار (D) و ضریب انتقال جرم کلی (kc) برای نمونه های مختلف به ترتیب در دامنه m2/s10-12×1/52 - 1/21، m2/s10-8×3 - 2/39 و m2/s10-7×1/85 - 1/18 برای گالاکتومانان شنبلیله و m2/s10-12×1/54 - 1/31، m2/s 10-8×3/11 - 2/63 و m2/s10-7×1/95 - 1/46 برای گالاکتومانان لیلکی ایرانی بود. تفاوت بین مقادیر به دست آمده برای دو گالاکتومانان می تواند به نوع دانه، سختی و نرمی دیواره و ویژگی های ترکیب هدف مرتبط باشد. با توجه به نتایج به دست آمده، روش عددی معکوس به عنوان روش قابل قبول و موثر جهت مدل سازی فرآیند استخراج هر دو گالاکتومانان معرفی گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!