بررسی و مقایسه خواص آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی فیکوسیانین استخراج شده از جلبک اسپیرولینا (Spirulina Platensis) در دو فرم خالص و نانو ریزپوشانی شده با پوشش ترکیبی مالتودکسترین-کازئینات سدیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به دنبال نگرانی های ایجادشده در زمینه استفاده از نگهدارنده های سنتتیک در مواد غذایی مختلف، توجه به ترکیبات طبیعی با خاصیت نگهدارند گی ضروری به نظر می رسد. فیکوسیانینی که از میکروجلبک اسپیرولینا استخراج می شود، یکی از این ترکیبات است. هدف تحقیق حاضر، استخراج (به روش آنزیمی) و نانو ریزپوشانی این رنگدانه با پوشش ترکیبی مالتودکسترین- کازیینات سدیم و ارزیابی فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی (علیه اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اوریوس، لیستریا مونوسیتوژنز، یرسینیا روکری و استرپتوکوکوس اینیه ایی) نانوکپسول ها در مقایسه با فیکوسیانین خالص بود. نتایج نشان داد با افزایش غلظت فیکوسیانین (در هر دو فرم خالص و نانو ریزپوشانی شده)، فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی تیمار ها به صورت معنی داری افزایش می یابد (05/0>p). مقایسه خواص تیمارها در روزهای صفر و 60 (نگهداری در دمای 18- درجه سانتی گراد) نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی فیکوسیانین خالص با گذشت زمان نگهداری به صورت معنی داری کاهش می یابد (05/0>p). اما تکنیک نانو ریزپوشانی از تغییر خواص مذکور جلوگیری و به حفظ آن ها کمک می کند. در بین باکتری های گرم مثبت، لیستریا مونوسیتوژنز نسبت به دو باکتری دیگر حساس تر بوده و تمامی غلظت های مورد استفاده دارای اثر مهار کننده بر این باکتری بودند. استافیلوکوکوس اوریوس به دو غلظت 5/2 و 5 و استرپتوکوکوس اینیه ایی به سه غلظت 5/2، 5 و 10 میکروگرم بر میلی لیتر مقاوم بودند. در بین دو باکتری گرم منفی، یرسینیا روکری از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و غلظت های مورد استفاده، به استثنای غلظت های 5/2 و 5 میکروگرم بر میلی لیتر، دارای اثر مهار کننده بر هر دو باکتری بودند. مطابق نتایج روش رقیق سازی، برای باکتری های مورد مطالعه، دامنه MIC بین 500-50 و MBC بین 500-100 میکروگرم بر میلی لیتر بود. ضمن اینکه کمترینMIC برای لیستریا مونوسیتوژنز و بیشترین MBC برای استرپتوکوکوس اینیه ایی ثبت شد. از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که اولا فیکوسیانین خالص دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است؛ دوما نانو ریزپوشانی این رنگدانه با پوشش ترکیبی مالتودکسترین-کازیینات سدیم موجب ارتقای این خواص و ثبات آن ها در طول دوره نگهداری می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 358
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!