جستاری در سیر تحولات بیست ساله پوشش سبز ده پونک (1379 تا 1399)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توسعه روز ‎افزون شهر‎ها و افزایش فضاهای مصنوع در آن ها موجب تهدید پوشش های‎ سبز‎ شهری شده ‎است. پوشش های سبزی که دارای هویت‎های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی می‎باشند. در واقع پوشش های سبز شهری یکی از مهم ترین بستر های تفرجی و گردشگری در شهر ها هستند که در گسترش شهر های معاصر مورد بی توجهی قرار گرفته اند. پوشش های سبزی شهری با بسیاری از مولفه ها از جمله مباحث اجتماعی- جمعیتی، قوانین شهری، مباحث اکولوژیکی و غیره رابطه دارد و بر برخی نیز تاثیر می گذارد. در این پژوهش به بررسی ده پونک به عنوان مورد مطالعاتی از سال 1379 الی 1399پرداخت شده است. ده پونک نمونه ای جامع و شامل از کلیه روند های تحولی پوشش های سبز شهری است، زیرا که هم دارای ارزش های تاریخی، مذهبی و طبیعی می باشد و هم چنین انواع روندهای تغییر اراضی از قطعات خرد و کلان را تجربه کرده است. پژوهش حاضر به روش مطالعه اسنادی و بررسی نمونه موردی صورت گرفته است، در این پژوهش با بررسی های همه جانبه به صورت کیفی و نرم افزاری به تحلیل ساختار های پوشش سبز ده پونک پرداخت شده است. در این پژوهش سعی بر این بوده است ضمن شناخت فاکتورهای موثر بر پوشش های سبز ده پونک، اهمیت و ضرورت آن ها، هویت تاریخی- مذهبی آن، قوانین و دستورالعمل های موثر بر پوشش های سبز، تاثیرات اکولوژیکی و اجتماعی به معرفی راهکارهایی در جهت بهبود پوشش سبز ده پونک با در نظر گرفتن کلیه مولفه ها پرداخت شود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده این است که پوشش های سبز شهری ده پونک به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی تاثیر گذارند و مهم ترین عاملی که توجه به آن موجب بهبود و گسترش پوشش سبز شهری ده پونک می شود گسترش گردشگری شهری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!