کارایی شاخص های خشک سالی هواشناسی در پیش هشدار خشک سالی هیدرولوژیکی و هیدروژئولوژیکی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز سداستقلال - میناب)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خشکسالی از علل طبیعی اصلی خسارت در حوزه های کشاورزی، اقتصاد و محیط زیست است. تعیین کمی ویژگی های شدت، بزرگی و تداوم خشکسالی به صورت عینی بسیار مشکل است. از این رو تلاش زیادی برای پایش خشکسالی با استفاده از نمایه های مختلف صورت گرفته است. در تحقیق حاضر به منظور بررسی اثرات خشک سالی اقلیمی بر سیستم های هیدرولوژیکی در محدوده موردمطالعه از شاخص های خشک سالی هواشناسی شامل SPI و SPEI، شاخص خشک سالی هیدرولوژیکی SRI و شاخص خشک سالی آب زیرزمینی GRI استفاده گردید، سپس ارتباط بین شاخص های مذکور باهم، هم زمانی و یا عدم هم زمانی وقوع رخداد خشک سالی بررسی شد. در نهایت با هم بستگی بین شاخص ها بهترین شاخص اقلیمی جهت پایش سیستم های هیدرولوژیکی در منطقه معرفی گردید. نتایج نشان داد، مقایسه هم بستگی دو شاخص هواشناسی با شاخص های SRI و GRI، شاخص SPEI از نظر هشدار خشک سالی، در اولویت قرار دارد، چرا که در مقیاس زمانی کوتاه تری قادر به نمایش رخداد خشک سالی هیدرولوژیکی است. هم بستگی چندانی در مقیاس های زمانی مختلف بین دو شاخص SPI-GRI  (18/0=cc) مشاهده نشد که نشان دهنده ی نامناسب بودن شاخص های مذکور، برای بررسی اثرات خشک سالی اقلیمی بر آب زیرزمینی است. نتایج نشان داد، مقایسه هم بستگی دو شاخص هواشناسی با SRI و GRI، SPEI از نظر هشدار خشک سالی، در اولویت قرار دارد، چرا که در مقیاس زمانی کوتاه تری قادر به نمایش رخداد خشک سالی هیدرولوژیکی است. هم بستگی چندانی (18/0=cc) در مقیاس های زمانی مختلف بین دو شاخصSPI-GRI   مشاهده نشد که نشان دهنده نامناسب بودن شاخص های مذکور، برای بررسی اثرات خشک سالی اقلیمی بر آب زیرزمینی است. لذا پیشنهاد می گردد جهت بررسی اثر تغییرات بارش بر نوسانات آب زیرزمینی از SPEI بجای SPI استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!