تنوع گونه ای جامعه درختان مهم جنگلی بخش پاتم جنگل خیرود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تنوع گونه ای اهمیت بسیارزیادی در عملکرد و دخالت انسانی در محیط زیست طبیعی دارد. بررسی و مقایسه تنوع گونه ای در جامعه درختان مهم جنگلی، مدیریت بهینه این بوم نظام های ارزشمند را امکان پذیر می کند. هدف از این پژوهش مقایسه تنوع گونه ای در چهار جامعه مهم جنگل های خزری است. به این منظور، چهار جامعه مورد نظر (راشستان، راش-ممرزستان، بلوط-ممرزستان، انجیلی-ممرزستان) در بخش پاتم جنگل خیرود آماربرداری صددرصد شد و با استفاده از داده های جمع آوری شده، تنوع گونه ای آن ها در سه طبقه درخت، درختچه و نهال بررسی و مقایسه شد. تنوع گونه ای بین سه طبقه گفته شده در هر جامعه و بین چهار جامعه انتخاب شده به صورت جداگانه بررسی شد. نتایج نشان داد که در بررسی تنوع گونه ای منطقه مورد بررسی، بین سه شاخص مورد استفاده (سیمپسون، شانون- وینر و بریلوین) اختلاف معنی دار وجود نداشت. همچنین، مقدار شاخص شانون- وینر به ترتیب از جامعه بلوط- ممرزستان به انجیلی- ممرزستان، راش- ممرزستان و راشستان کاهش یافت. در مورد گونه های درختچه ای، بین چهار جامعه مورد بررسی اختلاف معنی داری مشاهده نشد و از نظر آماری، تنوع گونه ای در آن ها یکسان بود. همچنین، تنوع گونه ای درختچه ها در منطقه مورد بررسی مستقل از تنوع گونه ای درختان و نهال ها است. بررسی شاخص شانون- وینر نشان داد که جامعه های مورد بررسی از نظرتنوع گونه ای با یکدیگر متفاوت هستند که این موضوع در تدوین راهکارهای مدیریتی باید در نظر گرفته شود. در پایان لازم است یادآوری شود که در مدیریت پایدار جنگل باید به دنبال حفظ تنوع گونه ای گیاهی و جلوگیری از کاهش آن بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!