اثربخشی درمان پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت بر افسردگی، استرس و اضطراب در بیماران سوءمصرف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون در مقایسه با درمان ترکیبی با ونلافاکسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مشکلات روانی می تواند اثربخشی درمان های سوء مصرف مواد مخدر را کاهش دهد، بنابراین از درمان های مکمل برای افزایش اثربخشی درمان در این بیماران استفاده می شود. در این مطالعه، تاثیر ترکیب روان درمانی «پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت» با ونلافاکسین برای کنترل افسردگی، استرس و اضطراب در معتادان به مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده متادون مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون و پس آزمون است. 40 نفر از بیماران سوء مصرف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و پس از همتاسازی در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول تحت درمان ترکیبی درمان پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت و ونلافاکسین و گروه دوم تحت درمان پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت قرار گرفتند. ارزیابی بیماران براساس پرسشنامه اضطراب - استرس - افسردگی (DASS21) انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های کای اسکویر، t زوجی و گروه های مستقل و تحلیل کوواریانس و در سطح اطمینان 95 درصد تجزیه وتحلیل شد.

نتایج

هر دو روش مداخله ای بر افسردگی، اضطراب و استرس موثر بوده است (0/05>P). اما درمان ترکیبی درمان پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت و ونلافاکسین تاثیر بیشتری بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران سوء مصرف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون داشته است (0/05 >P).

نتیجه گیری

ترکیب مداخله پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت با ونلافاکسین، کنترل افسردگی، اضطراب و استرس را در معتادان به مواد افیونی تحت درمان متادون بهبود می بخشد و می تواند به عنوان روشی موثر در درمان اختلالات روانی در این بیماران استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
457 تا 465
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!