تحلیل زمانی و مکانی آلودگی صدا با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی (GIS)، خوشه بندی سلسله مراتبی تجمعی (AHC) و تحلیل مولفه های اصلی (PCA) (مطالعه موردی: شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه هدف

آلودگی صدا از انواع آلودگی های زیست محیطی است که سلامت جامعه و موجودات زنده را تهدید می کند. تحقیقات نشان می دهد مواجهه کوتاه مدت و بلندمدت با آلودگی صدا علاوه بر کاهش شنوایی و افزایش فشارخون، ناراحتی قلبی و عروقی، برهم خوردن خواب و آرامش و باعث تغییر الگوی رفتاری می شود.

روش بررسی

به منظور مطالعه آلودگی صدا و تاثیر به سزای وسایل نقلیه در بحث آلودگی صدا، محدوده های تجریش، توحید، اتوبان همت و حکیم به دلیل حجم ترافیک بالا به عنوان محدوده های مطالعاتی انتخاب گردید و از طریق روش میدانی به کمک روش های زمین آماری تهیه شد و پارامترهای تاثیرگذار در بحث تراز صوتی مانند: ترافیک، عرض جاده، شیب و کاربری های مسکونی، تجاری، اداری و فضای سبز، برای هر نقطه برداشت ثبت گردید و با استفاده از روش های آماری "خوشه بندی سلسله مراتبی" و "تحلیل مولفه های اصلی" ، میزان وابستگی های مکانی و زمانی آن ها استخراج شد.

یافته ها

نتایج تحلیل های آماری نشان می دهد که بیشترین تاثیر بر میزان تراز آلودگی صدا را ترافیک و بعد از آن پارامتر عرض جاده ها دارد. بیشترین تراز آلودگی صدا نیز در کاربری های تجاری و اداری بوده است.

بحث و نتیجه گیری

در اکثر خیابان های این محدوده به علت وجود ساختمان های نوساز و چندطبقه به نظر می رسد امکان تعریض خیابان وجود نداشته باشد. اما تا آنجا که میسر است توصیه می گردد در صورت امکان در جاهایی که سر و صدا زیاد است از مانع صوتی برای کاهش صدا در خانه هایی که اطراف خیابان ها ساخته شده اند، استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!