بررسی تغییرات قند و کلسیم به دنبال تعویض خون در نوزادان مبتلا به هیپربیلی روبینمی

چکیده:
تعویض خون یکی از راه های درمان هیپربیلی روبینمی نوزادان برای کاهش سریع بیلروبین سرم و جلوگیری از کرن ایکتروس می باشد و البته خود بدون عارضه نمی باشد. از عوارض تعویض خون می توان به هیپوکلسمی و هیپوگلیسمی اشاره کرد. با توجه به بروز مواردی از کاهش قند و کلسیم به دنبال تعویض خون بر آن شدیم تا در این مطالعه تغییرات قند و کلسیم و ارتباط این تغییرات را با وزن نوزاد، ناسازگاری های خونی و میزان کاهش بیلی روبین بررسی کنیم. این مطالعه بر روی 36 مورد تعویض خون به مدت 6 ماه (از اول اردیبهشت 1380 تا پایان مهر 1380) انجام گرفته است. در هر نوزاد نمونه خون از طریق کاتترنافی قبل از تعویض و 6 ساعت پس از تعویض خون جهت بررسی بیلی روبین، قند و کلسیم تهیه شد. در کلیه نوزادان فوق بعد از هر 100 ml تعویض خون یک میلی لیتر گلوکونات کلسیم 10درصد تزریق گردید. در این مطالعه کلسیم خون 6 ساعت پس از تعویض کاهش یافت. بین تغییرات کلسیم با وزن نوزاد، میزان کاهش بیلی روبین و ناسازگاری های خونی رابطه معنی داری وجود نداشت. قند خون 6 ساعت پس از تعویض نسبت به قبل از تعویض تغییر معنی داری نداشت. با توجه به نتایج فوق، ما استفاده معمول از گلوکونات کلسیم و اندازه گیری سریال کلسیم خون را بعد از تعویض خون تا وقتی سطح آن ثابت بماند توصیه می کنیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p248982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!