مقایسه تاثیر مصرف مایعات قندی و غیر قندی حین عمل در میزان قند خون بیماران پس از جراحی

چکیده:
مقدمه و هدف
در حین جراحی از مایعات مختلفی جهت جایگزینی مایعات و الکترولیتهای مورد نیاز بدن استفاده می گردد که می باید قند مورد نیاز بدن را تامین نمایند. آنچه همواره سبب اختلاف نظر بین متخصصین بیهوشی بوده استفاده از معاینات قندی یا غیرقندی در حین جراحی بوده است. هدف از اجرای این تحقیق پاسخگویی به این پرسش است که آیا نیازی به مصرف مایعات قندی حین بیهوشی در جراحی های کوتاه مدت می باشد و آیا در صورت عدم کاربرد مایعات قندی امکان بروز هیپوگلیسمی وجود دارد یا خیر؟
مواد و روش کار
این یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور است. تعداد یکصد بیمار ریسک یک و دو بیهوشی که برای جراحی های انتخابی به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1380 مراجعه کرده بودند به طور تصادفی در دو گروه مشابه 50 نفری قرار گرفتند و پس از اندازه گیری قند خون آنها قبل از بیهوشی به گروه اول در طول جراحی مایع وریدی قندی نمکی (یک سوم و دو سوم) و به گروه دوم مایع وریدی بدون دکستروز (سالین نرمال یا رینگر) تجویز گردید و سپس قند خون بیماران یک ساعت پس از پایان عمل مجددا اندازه گیری شد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS و آزمون آماری تی دانشجویی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میزان قند خون بیماران هر دو گروه قبل از عمل مشابه بود و تفاوت قابل توجهی نداشت. میزان قند خون در بیماران هر دو گروه پس از عمل افزایش داشت (محدوده تغییرات قند خون در گروه یک 18- تا 54+ و گروه دو 18- تا 30+) که با وجود هیپرگلیسمی در اکثر بیماران، باز هم تفاوت قابل ملاحظه ای را در مقایسه دو گروه با هم نشان نمی دهد.
نتیجه گیری
در نهایت پیشنهاد می گردد که می توان در اعمال جراحی کوتاه مدت از مایعات غیرقندی استفاده شود بدون اینکه ترسی از هیپوگلیسمی داشته باشیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p249146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!