مقایسه سمیت گوارشی عصاره های کرفس (Apium graveolens) و علف داسی (Falcaria vulgaris) با حشره کش Bt علیه بید سیب زمینی، Phthorimaea operculella)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 در این بررسی اثرات کشندگی و زیستی عصاره های هگزانی، اتیل استاتی و متانولی گیاهان کرفس (Apium graveolens) و علف داسی (Falcaria vulgaris) از تیره چتریان با حشره کش Bt علیه لاروهای سن اول بید سیب زمینی مورد مقایسه قرار گرفت. اندام های هوایی گیاهان پس از خشک شدن در سایه با روش خیساندن در حلال های اشاره شده، عصاره گیری شدند. نتایج نشان داد که طی 24 ساعت، سمیت عصاره اتیل استاتی کرفس و علف داسی به ترتیب با مقادیر LC50 برابر با 21/0 و 38/0 میلی گرم بر لیتر به طور معنی داری از بقیه عصاره ها و حتی Bt (84/1 میلی گرم بر لیتر) بیشتر بود. تاثیر کشندگی عصاره های هگزانی و اتیل استاتی هر دو گیاه حتی طی 48 و 72 ساعت نیز بیشتر از Bt بود. با وجود تاثیر کمتر، عصاره های متانولی هر دو گیاه بیشترین میزان شیب خط دز- اثر را داشتند. بیشترین میزان پتانسیل نسبی محاسبه شده 76/69 برابر بود که در مقایسه سمیت عصاره اتیل استاتی کرفس با Bt به دست آمد و نشان دهنده قدرت کشندگی بسیار بالای این عصاره در مقایسه با Bt بود. طبق نتایج، عصاره اتیل استاتی هر دو گیاه در مقایسه با سایر عصاره ها روی آنزیم استیل کولین استراز لاروهای سن اول اثر مهارکنندگی قابل توجهی داشتند به طوری که در غلظت LC70، فعالیت این آنزیم را بین 70-60 درصد مهار کردند. درصد ظهور حشرات کامل تحت تاثیر غلظتLC70  عصاره های اتیل استاتی هر دو گیاه بین 68 الی80 درصد کاهش یافت. طول دوره نشو و نمایی لاروی نیز در اثر استفاده از عصاره های اتیل استاتی و متانولی هر دو گیاه در مقایسه با شاهد به طور متوسط هشت روز افزایش یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!