اثر تغذیه از رقم های مختلف چغندرقند بر میزان پروتئین و فعالیت آلفا-آمیلاز حشرات کامل Lixus incanescens، و مهار آنزیم با عصاره های پروتئینی تریتیکاله و چاودار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خرطوم بلند چغندرقند Lixus incanescens  تقریبا در تمام مزارع چغندرقند ایران انتشار دارد و خسارت شدید کمی و کیفی روی چغندرقند وارد می کند. در این پژوهش، تاثیر تغذیه از چهار رقم مختلف چغندرقند به نام های افسوس، آناکوندا، اگریت و پرمییر روی وزن حشرات کامل، میزان پروتیین روده، فعالیت آلفا- آمیلاز روده ای و نیز مهار آن با عصاره های پروتیینی بذور چاودار و تریتیکاله مورد بررسی قرار گرفت. بیش ترین وزن حشرات کامل (33/20 میلی گرم) در اثر تغذیه از رقم افسوس مشاهده شد و بین سه رقم دیگر تفاوت معنی داری وجود نداشت. میزان پروتیین روده و میزان فعالیت آلفا- آمیلاز روده ای در حشرات کامل تغذیه کرده از رقم های مختلف به طور معنی داری متفاوت بود و کم ترین و بیش ترین مقادیر به ترتیب در رقم پرمییر و افسوس ثبت شدند. طبق نتایج، عصاره پروتیینی تریتیکاله فعالیت آلفا- آمیلاز روده ای حشرات کامل تغذیه کرده از هر چهار رقم را مهار کرد و بین چهار رقم تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بیش ترین میزان مهارکنندگی (93 درصد) در حشرات کامل تغذیه کرده از رقم پرمییر دیده شد. همچنین، عصاره پروتیینی چاودار فعالیت آلفا- آمیلاز گوارشی حشرات کامل تغذیه کرده از رقم پرمییر را تا 98 درصد مهار کرد و بین سه رقم دیگر تفاوت معنی داری مشاهده نشد. با استناد به نتایج، مهارکننده های پروتیینی چاودار و تریتیکاله می توانند به عنوان یکی از عوامل موثر در کنترل تلفیقی این آفت مورد توجه قرار گیرند. همچنین دو رقم افسوس و پرمییر را می توان به ترتیب به عنوان رقم مطلوب و نامطلوب برای این آفت گزارش نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!