تعیین حساسیت نرم افزار ModFlow نسبت به شاخص پخش (Kd)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

یکی از عوامل مهمی که بتازگی در مباحث ژیوتکنیک زیست محیطی بدان توجه زیادی شده است، شاخص ضریب پخش (Distribution Coefficient-Kd) است. دامنه ی این شاخص به اندازه ای است که می تواند مقادیر «صفر» تا «هزار» و حتی بیشتر را به خود اختصاص دهد. این دامنه ی گسترده در بحث مدل سازی و استفاده از مدل های رایانه ای جهت شبیه سازی حرکت و پراکنش آلاینده ها در خاک، نقشی مهم خواهد داشت. نرم افزار MODFLOW یکی از نرم افزارهای بسیار مناسب در زمینه ی شبیه سازی حرکت و جابه جایی آلاینده ها در خاک و آب های زیرزمینی است که با توجه به خواص خاک و آلاینده و پارامترهای خاک و منطقه، مدلی از پراکنش آلاینده ها در خاک به دست می دهد. با توجه به نیاز این نرم افزار به شاخص پخش، توانایی نرم افزار برای محاسبه ی این شاخص به روش های مختلف و گستره ی وسیع ضریب پخش، بسیار مهم است که بدانیم حساسیت نرم افزار نسبت به این ضریب چه مقدار است و روش های مختلف محاسبه ی مقدار این شاخص -که سه روش آن در MODFLOW قابل استفاده است- در نتایج مدل سازی چقدر می توانند اثر بگذارند و این نتایج را با خطا مواجه سازند. این پژوهش برای خاک منطقه ی شهر ری و با آلاینده ی MTBE در آزمایشگاه محیط زیست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اجرا و آزمایش های مربوطه (آزمایش های خاک، آزمایش جذب، آزمایش GC)، همگی طبق استاندارد ASTM انجام شده است و در نهایت مشخص شد که حساسیت نرم افزار MODFLOW نسبت به مقدار و روش محاسبه ی شاخص Kd ناچیز می باشد و این مدل در شرایطی که مقدار Kd دقیقا مشخص نیست، بسیار مناسب است.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!