تعیین تهوع و استفراغ زودرس و ریسک فاکتورهای آن پس از جراحی های ارتوپدی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در طی سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بروز تهوع و استفراغ زودهنگام پس از جراحی(در طی دو ساعت اول پس از جراحی) ریسک تهوع و استفراغ را در طی 24 ساعت اول پس از جراحی به میزان سه برابر و در طی 48 ساعت اول پس از جراحی به میزان 5 برابر افزایش میدهد. لذا اطلاع از بروز این عارضه و همچنین ریسک فاکتورهای آن می توانند در برنامه ریزی های پیشگیرانه و درمانی موثر واقع شود؛ لذا هدف از مطالعه حاضر تعیین تهوع و استفراغ زودرس و ریسک فاکتورهای آن پس از جراحی های ارتوپدی می باشد.

روش کار

این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی و در طی بازه سمانی سال 1400 در دو بیمارستان شهدا و امام رضا دانشگاه علوم پزشکی تبریز با مشارکت 1250 بیمار کاندید جراحی های ارتوپدی انجام شد. ریسک فاکتورهای تهوع و اتسفراغ پس از جراحی برای تمام بیماران ثبت شد و ریسک فاکتورهای بروز تهوع و استفراغ زودهنگام تعیین شد.

نتایج

سن بالا، وزن بالا، شاخص توده بدنی بالا بالا، جنسیت مرد، روش بیهوشی عمومی، کلاس ASA بالاتر، روش جراحی اورژانسی، سابقه تهوع و استفراغ قبلی، سابقه بیماری حرکت، عدم تجویز پروفیلاکتیک داروی ضد تهوع، بروز تهوع و استفراغ در ریکاوری،تجویز مورفین در انتهای جراحی، تجویز اوپیویید در واحد ریکاوری و طول مدت ریکاوری در بیماران با بروز تهوع و استفراغ زودهنگام بین دو گروه به صورت معناداری متفاوت است.

نتیجه گیری

از هر 4 بیمار کاندید جراحی ارتوپدی، یک بیمار به تهوع و استفراغ زودهنگام پس از جراحی مبتلا می شود که ریسک فاکتورهای آن در این مطالعه مشخص شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2492810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!