بازنمایی «تجربه ی مثبت» از رحم جایگزین: مطالعه ای کیفی در شهر یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

چالش ها و مسایل اجتماعی و فرهنگی مربوط به مادران جایگزین که فرزندی را برای اشخاص دیگر به دنیا می آورند مورد بررسی تعدادی از تحقیقات قبلی قرار گرفته است. با این وجود، انگیزه ها و دلایلی که این مادران ابراز می کنند تا به کمک آن، توجیه و تفسیری متقاعدکننده و مثبت از این تجربه زیسته خود ارایه نمایند و با این استراتژی احساسی از رضایت فردی و معنوی را در درون خود ایجاد نمایند، کمتر مورد واکاوی قرار گرفته است.

هدف

هدف پژوهش حاضر، بازنمایی تجربه ی مثبت مادران جایگزین از منظر پدیدارشناسی است.

مواد و روش ها

این مطالعه کیفی، از نوع مردم شناسی پدیدارشناختی است که از سپتامبر2020 تا ژانویه 2021 در شهر یزد انجام شد. برای جمع آوری داده ها از ابزار مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. شرکت کنندگان شامل 12 نفر از مادران جایگزینی بودند که حداقل یکبار تجربه مادر جایگزینی را داشته اند.

نتایج

نتایج تحقیق نشان داد که مشارکت کنندگان، با وجود تجربیات سخت جسمی و مواجهه با مشکلات فرهنگی و اجتماعی نظیر ترس از برچسب و استیگمای اجتماعی، نوعی احساس رضایت و نگاه مثبت به مادری جایگزین داشتند. مقوله نهایی مطالعه با عنوان "رضایتمندی مادران" ارایه شد. مقوله های اصلی مطالعه نیز شامل ایثار زنانه و پاداش مثبت می باشد. ایثار زنانه شامل دو خرده مقوله شادی بخشیدن و انتقال حس مادری است و پاداش مثبت شامل زایمان خوب، پذیرش خانواده و درآمد حلال می باشد.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که مادران از انجام جایگزینی خود، احساسات متعارضی از رضایتمندی درونی و استیگمای اجتماعی را تجربه می کنند. برخی از آنان حاضرند که این اقدام را دفعات دیگری نیز انجام دهند، اما تنها ترس شان، از برچسب خوردگی و استیگما است. از اینکه اطرافیان مطلع شوند و چون آن آگاهی کامل را ندارد دچار سوء برداشت از این کار شوند و آنان به طرد خانوادگی و اجتماعی گرفتار شوند. هرچند نتایج مطالعه حاضر، به بازنمایی دیدگاه مادران جایگزین پرداخته است، نویسندگان بر این باورند که رحم جایگزین باید برپایه اولویت ها و اهداف نوعدوستانه استوار باشد و نباید به مثابه ابزاری نگریسته شود که با هدف کسب درآمد، سلامت زنان را نشانه رود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
769 تا 778
لینک کوتاه:
magiran.com/p2493198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!