علل بروز تعارض در منابع‎طبیعی از دیدگاه بهره برداران و کارشناسان در حوزه های آبخیز سفیدرود و پلرود در استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تعارض در منابع طبیعی از اختلاف نظر بر سر میزان دسترسی، کنترل و استفاده از منابع طبیعی پیش می آید. هدف این تحقیق شناخت علل موثر در بروز تعارض بین کنشگران ذی نفع در مدیریت منابع طبیعی بود. در این مطالعه، مولفه های حقوقی، مدیریتی، بهره برداری و اجتماعی از دیدگاه کارشناسان و بهره برداران در حوزه های آبخیز جنگلی پایین دست سفیدرود و پلرود در استان گیلان بررسی شد. روش تحقیق از نوع کمی و پیمایشی بود. 173 پرسش نامه توسط کارشناسان منابع طبیعی و بهره برداران تکمیل شد. پایایی پرسش نامه برای همه دسته گویه‎های بالای 9/0 به دست آمد. از آزمون‎های تی تست برای مقایسه دیدگاه دو گروه استفاده شد. نتایج نشان داد، بین دیدگاه بهره برداران و کارشناسان دولتی از نظر عوامل موثر در تعارض، اختلاف معنی دار وجود دارد. مهمترین مولفه های موثر در افزایش تعارض در این منطقه از دیدگاه بهره برداران، نقص قوانین، قطع درختان، مالکیت شورایی مراتع، کم رنگ بودن حضور زنان و پایین بودن همیاری است. از نظر کارشناسان، کمبود قوانین، نداشتن تعاونی مرتع داری، عدم انطباق طرح‎های آبخیزداری با شرایط اکولوژیک و کمبود همیاری در بین مردم معرفی شده است. پایین بودن آگاهی بهره برداران از سوی هر دو گروه تایید شد، ولی مسایلی از قبیل چرای زودرس، دام مازاد، شخم زیراشکوب و اراضی ملی از سوی بهره برداران به عنوان عوامل تخریب مراتع و تعارض شناخته نشد. کارشناسان نیز به عوامل مهمی که منجر به تعرض در این منطقه شده است، از قبیل تغییر کاربری اراضی و واگذاری ها صحه نگذاشتند. درواقع هر دو گروه به عواملی که گروه آنها می تواند در افزایش تعارض موثر باشد، اذعان نکردند. از نظر مدیریتی نیز هر دو گروه، موثرترین روش کاهش تضاد را قرق جنگل ها و مراتع و پس از آن مدیریت مشارکتی اعلام کرده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2493423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!