ارزیابی میزان حساسیت گونه ها و کلن های صنوبر به شته های Pemphigus spyrothecae, Pemphigus vesicarius , Pemphigus borealis و پسیل صنوبر Camarotoscena fulgidipenis در استان همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گونه های گالزا Pemphigus spyrothecae ، P. vesicarius ، P. borealis و Camarotoscena fulgidipennis از آفات مهم درختان صنوبر در ایران و استان همدان می باشند. در این بررسی، تراکم گال های آفات مذکور روی 15 بومی و غیربومی کلن صنوبر متعلق به گونه های Populus alba ، P. nigra و P. deltoides و P. x. euramericana که در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار کاشته شده بود طی سالهای 90-1389 مورد ارزیابی قرار گرفت. از هر کرت بطور تصادفی 5 درخت انتخاب و از ارتفاع 200-100 سانتیمتری 4 شاخه از چهار جهت جغرافیایی هر درخت انتخاب و تعدادگالهای موجود در آن شمارش گردید. کلن های متعلق به گونه های P. alba ، P. deltoides و P. x. euramericana بدون گال و مقاوم بودند و آلودگی در کلنهای گونه P. nigra مشاهده شد. داده ها در برنامه SPSS 16.0 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین کلنها از نظر آلودگی در سطح 1% اختلاف معنی داری وجود دارد. مقایسه میانگینها با استفاده از آزمون دانکن نشان داد. بیشترین تعداد گال P. spyrothecae ، P. vesicarius ، P. borealis و C. fulgidipennis به ترتیب در 6 ، 1، 1 و 1 کلن و کمترین آن (صفر گال) به ترتیب در 4 ، 5، 6 و 3 کلن صنوبر P. nigra دیده شد. بر اساس این بررسی کلنهای 49/5، 62/167، 62/172 از P. nigra ، P. alba 58/57 ، P. deltoides missoriensis و P. x. euramericana 214 با بیشترین عملکرد در تولید چوب به این آفات مقاوم بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2493428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!