تحلیل خودکار توسعه یافتگی استان های ایران و روند آن با تهیه نرم افزار در محیط اکسل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پژوهش حاضر برای انتخاب شاخص‌‌های توسعه‌‌یافتگی، روش دلفی در سه مرحله اجرا و در مرحله سوم با اجماع نظر متخصصین 43 شاخص توسعه‌‌یافتگی انتخاب و با روش تحلیل سلسله مراتبی وزن‌‌دهی شد. برای رتبه‌‌بندی توسعه‌‌یافتگی استان‌‌های ایران نرم‌‌افزاری در محیط اکسل برنامه‌‌نویسی شد که با روش تاپسیس استان‌‌ها را رتبه‌‌بندی می‌‌کند. برای رتبه‌‌بندی استان‌‌ها، می‌‌باید وزن و ایده‌‌آل شاخص‌‌ها و داده‌‌های هر یک از استان‌‌ها را در قسمت پایگاه ‌‌داده وارد و نرم‌‌افزار تمام مراحل تاپسیس را برای محاسبه فاصله از راه‌حل ایده‌‌آل مثبت و منفی، نزدیکی نسبی به راه‌‌حل ایده‌‌آل و درنهایت رتبه‌‌بندی استان‌‌ها را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد و نمودار، جدول‌‌ و نقشه توسعه‌‌یافتگی استان‌‌ها را تهیه می‌کند. با ارتقای روش تاپسیس از حالت دستی به نرم‌‌افزاری، رتبه‌بندی در مدت‌زمان کمتر انجام و نمایش نتایج رتبه‌بندی توسط جدول‌‌ها، نمودارها و فرم گزارش‌‌دهی درک آن را برای برنامه‌‌ریزان تسهیل می‌نماید. از ویژگی‌‌های این برنامه کاربرپسند بودن، قابلیت تکرار بر اساس وزن‌های متفاوت، حجم بسیار ناچیز و امکان تعیین عوامل ارتقا‌‌دهنده و تقلیل‌‌دهنده توسعه‌‌یافتگی یک استان است. در این تحقیق بر اساس اطلاعات سالنامه آماری 1394 رتبه‌‌بندی توسعه‌‌یافتگی استان‌‌های کشور انجام شد که در اجرای اول و با وزن‌های به‌دست ‌آمده، استان‌‌های مرکزی، یزد و گیلان رتبه‌های اول تا سوم و استان‌های خراسان شمالی، قم و چهارمحال و بختیاری به ترتیب سه رتبه آخر را کسب کردند. قطعا با تغییر وزن‌ها و تکرار فرایند می‌توان نوعی حساسیت‌سنجی را انجام و نشان داد کدام استان‌(ها) با هرگونه تغییری در وزن باز همچنان موقعیت نسبی خود را حفظ می‌کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!