مقایسه بهزیستی معنوی و احساس انسجام روانی زوجین رضایتمند و زوجین دارای تعارض

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

خانواده مرکز نوع‌دوستی و بهترین محیط برای وحدت بین مرد و زن است و رضایت زناشویی نقش مهمی در سلامت روان‌شناختی ایفا می‌کند. بنابراین، هدف از این پژوهش مقایسه بهزیستی معنوی و احساس انسجام روانی در بین زوجین رضایتمند و زوجین دارای تعارض بود.

روش کار

روش مطالعه حاضر علی-مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل زوجین دارای تعارض مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود که از میان آنان 300 زوج رضایتمند و دارای تعارض در سال 1399 به‌روش نمونه‌گیری دردسترس با توجه به ملاک‌‌های ورود انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون و حس انسجام آنتونووسکی بود. داده ها با روش تحلیل واریانس چند‌متغیره چند‌راهه تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

یافته‌ها:

یافته ها نشان می‌دهد که تفاوت بین میانگین نمرات انسجام روانی در ابعاد قابل درک بودن، قابل مدیریت و معناداربودن در دو گروه زوجین دارای تعارض زناشویی و زوجین رضایتمند معنی‌دار بود (05/0>P)؛ اما تفاوت دو گروه در بهزیستی معنوی معنی‌دار نبود (05/0<P). در بررسی ابعاد این متغیر‌ها نتایج نشان داد که بین زوجین دارای رضایت زناشویی و زوجین دارای تعارض در ابعاد انسجام روانی و ابعاد بهزیستی معنوی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0P>).

نتیجه‌گیری:

یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است که با افزایش و ارتقای انسجام روانی، افراد می‌توانند راهکارهای رضایت زناشویی را در وجود خود تقویت کنند و از این طریق رضایت از زندگی خود را بالا ببرند. بنابراین، با کمک انسجام روانی می‌توان از تعارضات و نارضایتی‌های زناشویی و اثرات منفی آن بر زندگی زوجین جلوگیری کرد و از رضایت بیشتری در زندگی زناشویی برخوردار شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!