تاثیر دوازده هفته تمرین هوازی (اینتروال شدید یا مداوم با شدت متوسط) با و بدون محدودیت جریان خون بر برخی شاخص های آنتروپومتریک زنان کاردیوتوکسیک پس از درمان سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سمیت قلبی (کاردیوتوکسیسیتی) از عوارض غیراجتناب پس از شیمی درمانی است. پژوهش حاضر به بررسی اثر دوازده هفته تمرین هوازی (اینتروال شدید یا مداوم با شدت متوسط) با و بدون محدودیت جریان خون بر برخی شاخص های آنتروپومتریک زنان کاردیوتوکسیک پس از درمان سرطان پستان پرداخته است.

روش بررسی

20 بیمار دارای کاردیوتوکسیسیتی پس از سرطان پستان در این مطالعه شرکت نمودند (سن: 21 الی 34 سال و شاخص توده بدن: 26 الی 57 کیلوگرم بر متر مربع). بیماران به طور تصادفی به گروه های تمرین اینتروال شدید، تمرین مداوم هوازی با شدت متوسط، تمرین اینتروال شدید به همراه محدودیت جریان خون و تمرین هوازی با شدت متوسط به همراه محدودیت جریان خون تقسیم شدند. بیماران سپس مداخلات را به مدت 12 هفته و سه جلسه در هفته دریافت نمودند. قبل و پس از اعمال مداخله، داده های مربوط به شاخص های آنتروپومتریک بیماران، با استفاده از دستگاه آنالیز بدن (X-CONTACT 356) جمع آوری و با استفاده از آزمون منکوا مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‏ ها: 

وزن، شاخص توده بدن و امتیاز نهایی دستگاه آنالیز بدن در گروه تمرین اینتروال شدید به همراه محدودیت جریان خون به طور معنی داری نسبت به گروه های بدون ایجاد محدودیت جریان خون بهبود یافته است (P<0.05) اما با گروه تمرین هوازی با شدت متوسط به همراه محدودیت جریان خون تفاوت معنی داری نداشته است (P>0.05). تمرین اینتروال شدید و ایجاد محدودیت در جریان خون باعث کاهش درصد چربی بدن و افزایش بافت عضلانی و نسبت دور کمر به لگن نسبت به تمرین مداوم با شدت متوسط شدند (P<0.05).

نتیجه گیری

مطالعه حاضر استفاده از ترکیب فعالیت بدنی و ایجاد محدودیت در جریان خون را به عنوان راهکاری جهت بهبودی بیماران کاردیوتوکسیستی (در مورد مولفه های مطالعه حاضر) ناشی از سرطان پستان پیشنهاد می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!