تاثیر کاربرد ترکیب اسید آمینه تریپتوفان با باکتری Bacillus simplex بر رشد رویشی گندم نان در شرایط گلخانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تریپتوفان به عنوان پیش ماده ساخت اکسین توسط باکتری های ریزوسفری بوده و اغلب از طریق هیدرولیز پروتیین های موادآلی در خاک تامین می گردد. از اینرو به دلیل فقر ماده آلی در خاک های کشور به ویژه در شرایط دیم می تواند به عنوان یک عامل محدود کننده در این زمینه مطرح گردد. به این منظور آزمایشی گلخانه ای در شرایط هیدروپونیک با افزودن تریپتوفان و مایه زنی بذور گندم با باکتری16  B. simplex جهت بررسی اثر آنها انجام شد. نتایج نشان دادند که 1/41 و 9/20 میلی گرم بر لیتر اکسین میکروبی در غلظت 5 میلی مولار تریپتوفان به ترتیب در محیط کشتهایLB  و تهیه شده از ترشحات ریشه توسط باکتری تولید می گردد. مایه زنی باکتریایی بذور گندم، افزودن 100 میلی گرم بر لیتر تریپتوفان و افزودن تریپتوفان در این غلظت به همراه مایه زنی باکتریایی به ترتیب باعث افزایش 9 درصدی، کاهش 16 درصدی و کاهش 20 درصدی عملکرد ماده خشک اندام هوایی گندم در مقایسه با تیمار شاهد گردید. در ارتباط با ویژگی های ریشه، در اثر کاربرد تریپتوفان هم در شرایط مایه زنی باکتریایی و هم در شرایط بدون مایه زنی، چگالی ریشه 60 درصد کاهش ولی حجم تازه آن 70 درصد افزایش یافت. مطالعات میکروسکوپی و تصاویر کل ریشه نشان دادند که هم باکتری و هم تیمارهای تریپتوفان باعث ایجاد تغییرات مرفولوژیکی بویژه در پرپشتی تارهای کشنده در ریشه گردیدند. بر طبق نتایج این مطالعه کاربرد تریپتوفان با غلظت 100 میلی گرم در لیتر، علی رغم بهبود خصوصیات ریشه، به دلیل احتمالی ایجاد تنش اکسین و اختلالات رشدی گندم توصیه نمی گردد و لازم است که تحقیقات مشابه در غلظت های پایین تر انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!