از ساخت مفهومی به ساخت روایی خوانشی نو از کلیله و دمنه با رویکرد روایت شناسی ساخت گرای متاخر
دلایل برزویه، نویسنده کلیله و دمنه در «گزینش داستان ها»، «انتخاب عنوان اثر» و «چگونگی تدوین» و ایجاد رابطه طولی میان باب ها از موضوعات و پرسش هایی است که با وجود اهمیت فراوان، کمتر به آن ها توجه شده است. مسیله پژوهش این است که آیا برزویه در انتخاب موارد یادشده و سامان دهی روایت این اثر، معیارهایی را در نظر داشته یا از سر تفنن و تصادف، داستان ها یی را برگزیده است. اگر فرض منطقی گزینش هدفمند را بپذیریم، با چشم انداز تازه ای از اهداف و معیارهای گزینش مولف مواجه می شویم. هدف برزویه از انتخاب و تنظیم هشت باب اصلی متن، حل «جدال تاریخی نهاد قدرت و طبقه نخبه» بوده است. براساس فرضیه پژوهش، باب ها به صورت هدفمند گزینش و تدوین شده و برخلاف تصور اولیه، میان باب ها و عنوان کتاب رابطه ای معنادار برقرار است. علاوه بر این، میان ساخت مفهومی و ساخت روایی این باب ها پیوند منسجم برقرار است. برپایه این فرضیه، روایت در کلیله و دمنه نظام سلسله مراتبی دارد؛ بدین معنا که کل اثر را نباید به شکل کنونی (به صورت باب های مجزا و بی ارتباط با عنوان)، بلکه باید به مثابه رمان یا روایت بلند در نظر گرفت. هر باب فصلی مستقل و در عین حال مرتبط با نظام کلی تر است که با اهداف گفتمانی مولف همخوانی دارد. دو هدف عمده مولف: «تربیت نهاد قدرت» و «سازواری میان این نهاد و گروه نخبه»، اجزای این روایت بلند را به هم متصل و رابطه طولی میان باب ها را مشخص و برقرار می کند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.