گونه‏ های بازگشت به گذشته در روایات قرآنی و کارکردهای هنری آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توالی حوادث و سیر زمانی آن ها در قرآن، سیری یکنواخت ندارد؛ بلکه زمان گذشته، حال و آینده با هم تلفیق شده است و گاه در برخی سوره ها چند بار تغییر می یابد. این تمهید به دلایلی مثل کارکردهای تعلیمی، عبرت آموزی، پاسخ‏گویی به پرسش ها و ابهامات، بیان احکام اخلاقی و دینی بسامد فراوانی دارد. در این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی، مبحث «ترتیب» در «زمان دستوری» روایت‏های قرآنی و انواع بازگشت به گذشته و کارکردهای بلاغی و هنری آن بررسی شده است. بازگشت به گذشته در روایت‏های قرآن براساس میزان زمانی بازگشت، به دو دسته گستره بلند و کوتاه تقسیم می شود که در نوع نخست، برابر با زمان کوتاه زندگی عادی است و در نوع دوم، فراتر از زندگی شخص و مربوط به آفرینش و خلقت است. این عنصر از نظر تناسب ساختاری با «اکنون» روایت یا وصف، در دو حوزه هم بافت و دگربافت قرار می گیرد. در هم بافت، ضمن روایت یک داستان، به حوادث پیشین اشاره می شود؛ اما تکمیل کننده همان داستان است. در حوزه دگربافت، گاه در سوره های غیرروایی و حتی روایی، حوادثی وصف می شود که جزو اکنون روایت نبوده، خود روایت مستقلی است. جهش بازگشت از مبدا زمانی نیز در سه حالت آینده به گذشته، گذشته به گذشته و حال به گذشته شکل‏ گرفته است. گستره وسیع زمان، علاوه بر بخشیدن کیفیت ادبی و گستردگی محتوایی و دوری از یکنواختی، عامل مهمی در درک تناسب میان گزاره ها و آیات و ایجاد حالت تعلیق و جاذبه هنری در داستان‏های قرآنی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 427
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!