بررسی عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری سلامت در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گردشگری سلامت شکل جدیدی از صنعت گردشگری است که با هدف حفظ بهبودی و به دست آوردن مجدد سلامتی جسمی و روانی انجام می گیرد و در سال های اخیر به طور فزاینده ای رشد پیدا کرده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری سلامت در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت گرفت.

مواد و روش ها: 

پژوهش حاضر تحلیلی_توصیفی بوده و در مقطعی از سال 1400 انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمامی روسا، مدیران، مترون ها، مسیولین کیفیت و مسیولین واحد بیماران بین الملل بیمارستان های دولتی و خصوصی تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران به تعداد 270 نفر بودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته با دو بخش ویژگی های جمعیت شناختی و عامل های مربوط به بازاریابی گردشگری سلامت بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

نتایج نشان داد همه عامل های مورد بررسی تاثیر مثبت و معناداری بر روی بازاریابی گردشگری سلامت داشتند (05/0>P-value). در این میان عامل های افراد، شواهد فیزیکی و محصول بیشترین تاثیر و عامل ترفیع کمترین اثر را در بازاریابی گردشگری سلامت داشته است. نتایج بررسی عامل ها در بین بیمارستان های خصوصی و دولتی تابع دانشگاه علوم پزشکی ایران حاکی از تفاوت معنادار بین مولفه های قیمت، کانال توزیع (مکان)، ترفیع و افراد در دو نوع مرکز بود (05/0>P-value). درحالی که بین سایر مولفه ها (محصول، شواهد فیزیکی و فرایند) تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<P-value).

نتیجه گیری: 

شناخت نیازهای گردشگران پزشکی و برآوردن آن نیازها، افزایش رضایت مخاطبان را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین توجه به عوامل موثر در بازاریابی و تلاش در رفع کاستی های این حوزه می تواند در جذب گردشگران سلامت و تبدیل شدن ایران به یک مقصد توریستی پزشکی بسیار موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!