بهبود کیفیت اسپرم خروس طی نگهداری در دمای 4 درجه با افزودن کوئرستین به شکل نانو لیپوزوم و NLC در محیط رقیق کننده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

نرخ باروری پایین اسپرم منجمد طیور در مقایسه با دیگر گونه ها، یک چالش جدی برای تلقیح مصنوعی در گله های تجاری است. این چالش ممکن است با برخی ویژگی های فیزیولوژیکی اسپرم طیور مرتبط باشد. از طرف دیگر، تنش های اسمزی، شیمیایی و مکانیکی طی فرآیندهای سردسازی مهم ترین دلایلی هستند که باعث بوجود آمدن تغییرات فراساختاری، بیوشیمیایی و عملکردی در اسپرم می شوند که نتیجه آن مجموعه ای از پدیده های آبشاری است که منجر به کاهش باروری اسپرم خواهد شد. کویرستین یک ترکیب زیست فعال با منشا گیاهی است که با داشتن ساختمان شیمیایی پلی فنلی دارای ویژگی آنتی اکسیدانی است. این ترکیب بعنوان یک فلاونویید مهم و یک آنتی اکسیدان قوی باعث حذف رادیکال های آزاد و کاهش تنش اکسیداتیو در اسپرماتوگونی جوجه ها شد. هدف از این مطالعه، استفاده از کویرستین به شکل نانو در رقیق کننده اسپرم خروس طی نگهداری در دمای 4 درجه می باشد.

مواد و روش ها

بلافاصله پس از جمع آوری منی از خروس ها بررسی های اولیه صورت گرفت. منی جمع آوری شده از هر 15 خروس به منظور حذف اثرات فردی با یکدیگر مخلوط و به محیط رقیق‏ کننده اضافه شدند.. غلظت های مختلف کویرستین (10، 15 و 20 میکرومولار) در سه شکل (غیرمحافظت شده و در داخل ساختارهای لیپوزومی و NLC) به ترکیب رقیق کننده پایه اضافه شد. سپس سرد شدن تدریجی نمونه‏ های منی رقیق شده در دمای C 4 به مدت 3 ساعت انجام گردید. سپس در زمان های صفر (بلافاصله پس از رسیدن نمونه ها به دمای 4 درجه سانتی گراد)، 24 و 48  پارامتر های جنبایی، یکپارچگی غشایی، پراکسیداسیون لیپیدی، درصد اسپرم های غیر طبیعی و درصد زنده مانی نمونه ‏ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج بیانگر آن است که تیمارهای آزمایشی تاثیر معنی داری بر پارامترهای مورد ارزیابی در زمان صفر نداشته اند. در زمان 24 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه، 15 میکرومولار کویرستین لودشده در NLC باعث بهبود معنی دار پارامترهای جنبایی کل، پیش رونده، زنده مانی و یکپارچگی غشای اسپرم در مقایسه با گروه کنترل شد. در زمان 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه تیمار 15 میکرومولارکویرستین لودشده در NLC باعث بهبود معنی دار پارامترهای جنبایی کل، پیش رونده، زنده مانی و یکپارچگی غشای اسپرم در مقایسه با گروه کنترل می شود. همچنین، نتایج بیانگر آن است که تیمارهای آزمایشی تاثیر معنی داری روی درصد ناهنجاری اسپرم خروس طی نگهداری در دمای 4 درجه در سه زمان 0، 24 و 48 ساعت در مقایسه با گروه کنترل نداشته است. در زمان های 24 و 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه تیمار 15 میکرومولار کویرستین لودشده در NLC باعث کاهش معنی دار میزان MDA اسپرم در مقایسه با گروه کنترل شد.

نتیجه گیری

نتایج این آزمایش نشان دهنده آن است که تیمار 15 میکرومولار کویرستین لودشده در NLC باعث بهبود بسیاری از پارامترهای مورد ارزیابی می شود و بنابراین برای استفاده در رقیق کننده اسپرم خروس توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!