برازش منحنی رشد در بلدرچین ژاپنی با استفاده از مدل های غیرخطی و مختلط غیرخطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه وهدف

امروزه مدل های رشد در سامانه های زیستی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. برای نمونه از طریق تجزیه و تحلیل و مطالعه منحنی های رشد در نشخوارکنندگان و طیور، این امکان وجود دارد تا مراحل رشد آنها را با قوانین شناخته شده رشد انطباق داده و به کمک آنها برنامه های مدیریتی و تغذیه ای جهت انتخاب و تاثیر بر پرورش و بهره وری دام ها ارایه نمود. به علاوه از منحنی های رشد می توان جهت ارزیابی پتانسیل ژنتیکی موجود زنده نیز استفاده کرد. این مطالعه به منظور بررسی قابلیت ها و مزیت های مدل های غیرخطی و مختلط غیرخطی در توصیف و بررسی الگوی رشد بلدرچین ژاپنی انجام شده است.

مواد و روش ها

در این تحقیق اطلاعات رشد لاین های مختلف بلدرچین اعم از لاین سنگین وزن (HW)، سبک وزن (LW) و شاهد استفاده شد. به منظور بررسی و توصیف الگوی رشد بلدرچین های سه گروه، از سه مدل رشد لجستیک، گمپرتز و ریچارد هم به صورت غیرخطی و هم به صورت مختلط غیرخطی استفاده شد و این مدل ها با سه معیار ضریب تعیین (R2)، میانگین مربعات خطا (MSE) و معیار اطلاعات آکایک (AIC) با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته ها

مقادیر معیارهای ضریب تعیین (R2)، میانگین مربعات خطا (MSE) و معیار اطلاعات آکایک(AIC) به ترتیب برای مدل لجستیک غیرخطی (0/954، 74/034، 65829) و برای مدل گمپرتز غیرخطی به ترتیب (0/957، 72/56، 65307) و همچنین برای مدل ریچارد غیرخطی به ترتیب (0/951، 72/730، 65349) بدست آمد. همچنین سه معیار ضریب تعیین (R2)، میانگین مربعات خطا (MSE) و معیار اطلاعات آکایک (AIC) برای مدل لجستیک مختلط غیرخطی به ترتیب (0/976، 33/400، 61449) و برای مدل گمپرتز مختلط غیرخطی به ترتیب (0/978، 31/658، 60641) و همچنین برای مدل ریچارد مختلط غیرخطی به ترتیب (0/978، 31/849، 60591) بدست آمد، که مدل های مختلط غیرخطی به دلیل بالاتر بودن دقت و کمتر بودن خطا نسبت به مدل های غیرخطی برتری داشتند.

نتیجه گیری

مدل رشد ریچارد مختلط با داشتن بالاترین دقت و کمترین خطا بهتر از سایر مدل ها می تواند رشد را در بلدرچین ژاپنی پیش بینی کند و توابع گمپرتز و لجستیک در رده های بعدی قرار دارند. در میان مدل های غیرخطی به ترتیب مدل گمپرتز، ریچارد و لجستیک برازش بهتری داشتند و در میان مدل های مختلط غیرخطی به ترتیب برازش مدل های ریچارد، گمپرتز و لجستیک بهتر بود. در بین توابع مدل لجستیک غیرخطی به دلیل کمتر بودن دقت و بیشتر بودن خطا توصیف مناسبی از منحنی رشد بلدرچین ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!