بررسی اثر درپ های استریل یکبار مصرف بر زمان ترمیم و عفونت زخم های محل دهنده پوست با ضخامت پارشیال در بیماران دچار ضایعات سوختگی در بیمارستان منتخب نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سوختگی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که نیاز به پیوند پوست دارد. محل دهنده پوست همیشه یک وضعیت سخت و دشوار برای بیمار و تیم درمان بوده است. یک پانسمان مناسب به ترمیم زخم و رهایی از بسیاری از مشکلات و شکایات بیمار مثل درد یا عفونت کمک می کند.

هدف

این مطالعه با هدف تعیین اثر درپ های استریل یک بار مصرف بر زمان ترمیم و عفونت در زخم های محل دهنده با ضخامت پارشیال در بیماران سوختگی انجام شد.

مواد و روش ها:

 در این کارآزمایی بالینی تک گروهه پیش آزمون-پس آزمون که در سال 1400-1399 انجام شد، 38 بیمار سوختگی به روش هدفمند و با رضایت آگاهانه وارد مطالعه شدند. یک یا دو ناحیه برداشت پوست در یک اندام به دو قسمت مساوی تقسیم شد که در قسمت مداخله درپ استریل روی گاز وازلینه و پماد آنتی بیوتیک و در قسمت کنترل گاز وازلینه و پماد آنتی بیوتیک گذاشته شد. در روزهای سوم، هفتم، نهم، یازدهم، سیزدهم، پانزدهم، هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم وضعیت پانسمان از نظر متغیرها بررسی شد.

یافته ها: 

آزمون تی مستقل نشان داد که زخم سوختگی در محل مداخله (3/30±14/84 روز) زودتر از محل کنترل (3/09±17 روز) ترمیم یافت (0/005=P). سریع ترین زمان ترمیم کامل در ناحیه مداخله مربوط به روز نهم و سریع ترین زمان ترمیم کامل در ناحیه کنترل در روز سیزدهم بود. همچنین، در هر دو قسمت مداخله و کنترل عفونت یا عارضه جانبی دیگری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: 

درپ های استریل یک بار مصرف که بر روی گاز وازلینه استفاده شده است در مقایسه با گاز وازلینه ای که به تنهایی بر محل دهنده پوست، باعث کاهش زمان ترمیم در زخم های محل دهنده با ضخامت پارشیال می شوند. استفاده از این پانسمان های ارزان و احتمالا بدون عارضه جهت بیماران دچار ضایعات سوختگی توصیه می شود. همچنین، انجام مطالعات بیشتر جهت مقایسه این نوع درپ های با سایر پانسمان ها توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!