تاثیر محلول پاشی پتاسیم، سالیسیلیک اسید و گاما آمینو بوتریک اسید بر عملکرد، اجزا عملکرد و جذب نیتروژن، فسفر و پتاسیم در ژنوتیپ های گندم نان با شرایط تنش شوری خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر محلول پاشی پتاسیم، سالیسیلیک اسید و گاما آمینو بوتریک اسید بر برخی صفات مورفوفیزیولوژیک و جذب عناصر غذایی ژنوتیپ های گندم نان در شرایط تنش شوری خاک، این تحقیق طی دو سال زراعی 97 -1396 و 98 -1397 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی میاندوآب واقع در آذربایجان غربی اجرا گردید. آزمایش بصورت اسپلیت پلات در طرح بلوک های کامل تصادفی در دو محیط با شوری خاک حدود 8 دسی زیمنس بر متر و محیط بدون شوری در سه تکرار اجرا گردید. در این تحقیق کرت-های اصلی شامل تیمارهای محلول پاشی با مواد تحریک کننده رشد شامل پتاسیم، گابا، اسید سالیسیلیک، شاهد و کرت های فرعی با هفت ژنوتیپ گندم اروم، زارع، میهن، حیدری، MS-89-12، MS-89-13 و MS-91-14 انتخاب و اجرا گردید. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثرات ساده تنش شوری بر صفات عملکرد دانه معنی دار گردید. تیمارهای محلول پاشی بر کلیه صفات مورد مطالعه معنی دار گردید. همچنین اثرات ساده ژنوتیپ های مختلف بر کلیه صفات مورد اندازه گیری معنی دار گردید. اثرات متقابل سه فاکتور شوری، محلول-پاشی و ژنوتیپ بر تمام صفات اندازه گیری شده اثر معنی داری داشت. بر اساس نتایج بدست آمده، مقایسات میانگین نشان داد که محلول پاشی گابا در شرایط عدم تنش با میانگین 7/11366 کیلوگرم در هکتار در رقم میهن بیشترین عملکرد دانه را تولید نمود، در حالی که محلول پاشی گابا در شرایط تنش شوری با میانگین 7/1876 کیلوگرم در هکتار در رقم اروم کمترین عملکرد دانه را تولید نمود. نتایج کلی حاکی از کاهش اکثر صفات بر اثر تنش شوری بود . محلول پاشی مواد در اکثر صفات موجب افزایش نسبت به شرایط شاهد گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498335 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!